RECENZIE ELADIO:
Situatia ma face sa incep aceasta recenzie intr-un mod vulgar si nervos la fel ca si albumul in cauza: De ce pula mea acest album este doar un bootleg? S-a scurs anul 2010 intr-un mod ciudat si-n ciuda pulii albumele le-au ras in nas caselor de discuri in timp ce casele de discuri nu se chinuie sa intoarca spatele artistilor. Anul 2010 a “dat” magazinelor de muzica 5 albume… 2 de fapt chioscurilor de ziare, GSP-ul (ziarul sportiv Gazeta Sporturilor) fiind in ultimii 2 ani principala sursa de distributie ale albumelor hip-hop. Anul a fost deschis in februarie cu albumul lui Bitza, “Goana dupa fericire” (GSP), in iunie Parazitii cu “Tot ce e bun tre’ sa dispara” (Cat Music / GSP), Sfantu’ & Stan (ex Sotto Inteso, trebuie mentionat altfel nimeni in Romania aproape nu are habar de ei) cu albumul “Ocrotitorii calatorilor” (Avangard) tot in iunie, in octombrie DOC a scos “Scapat de sub control” (Facem Records / Chill Brothers) “anul oficial” fiind incheiat de Grasu XXL in noiembrie cu albumul “Oameni”. Deci, cum spuneam, doar 5 oficiale, dar cum ramane cu celelalte scoase independent? Cum ramane cu “Venim” (WALHALLA), “Rani cicatrizate” (AD LITTERAM), “Orice e posibil” (JERRYCO), Ais the Chef, S.I.K., Cumicu, Cretzu, Criss Blaziny sau El Nino sau chiar albumul “Cuvintecevindeca” ?
Dar lasand furia pentru ceea ce se intampla pe meleagurile mioritice, revin la albumul lui Cedry2k, cel de-al 3-lea solo, tot cu Facem Records, scos tot in decembrie ca si “Poezie balistica” din 2009.
Se incepe intr-un mod brutal sau mai “pe romaneste”, hard-core cu “Horror din Berceni”. Cu versuri dure (“la ce pula mea te uiti ca muta? / sare sange din boxe ce vrei mai hard-core de atata”) si pentru oameni cu o cultura general cu mult peste medie, Cedry2k aduce “in joc” nume precum Platon, Illuminati, Cerber sau Orfeu, cel din urma fiind un punct de refer important in muzica lui Cedry2k, o mica explicatie fiind chiar in aceasta melodie: “vorbesc de spirit de aia nu intelegi Cedry2k, de aia e fix degeaba daca intelegi un pic, ca tot nu constientizezi nimic din ce-ti zic.” De mentionat si rafala de rime “mitraliate” pe piesa.
Urmeaza “Atitudine” pe un beat oferit de Christu si indemnul lui Cedrea: “ia atitudine”. Cu o atitudine gangsta (“ai mei sunt cuminti, cu bun simt, dar nu sfinti, daca ii scoti din minti nu scuipi dinti ii inghiti” … “umblu cu manusi ca sa nu las amprente tu umbli cu manusi ca esti o fetita baiete” …) si cu patrundere in subinconstientul ascultatorului (“dar tu dormi in ghete, ca de altfel atatea alte mii de marionete, dresate sa accepte ca legile-s incorecte, si desi-s facute pe criterii bolnave, daca le incalci urmarile-s extrem de grave”) continua si afirmatia din prima piesa “si nu te deranjeaza ca esti condus cu bata” cu un indemn la schimbare: “daca te simti lezat ia atitudine”… “sunt gata sa ma impun cu forta, PUM!, in mijlocul ordinii mondiale sa o fac scrum”…
Prima colaborare de pe album o intalnim pe piesa “Iarnă grea”, Pacha Man intervenind doar pe refren, piesa fiind din nou o invitatie la schimbare (in bine): “Nu vezi ca suntem manipulati din nou? Lumea tipa dupa ajutor, dar nu are niciun ecou!”. Invitatia la trezire arata si reflectia “rutinei” saraciei in vicii.
Se mentine ritmul si, acompaniat tot de Sez, “Mintea vizuală” induce din nou la rationament, dar si la (cuvant nerostit pana la finalul acestei piese) revolutie si nu de orice fel ci internatională. Nu scapa nici “piratii muzicali”: “Am boală pe voi toti care vreti artă doar la mocangeală / De zici că cei ce o fac n-ar trăi tot cu haleală”, dar nici cei ce iau la misto rap-ul: “Muie bătrani-realizatori de emisiuni / Care credeti ca rap e mistocareală”.
Dupa cum spuneam mai sus, beat-uri “grele”, greoaie chiar, greu de digerat si cruzime in versuri, Cedry2k insusi sustinand pe “Explicit”: “Ideile ce-mi trec prin minte-s rebele fac un rap zici că sparg în cap sticle de bere, De-aia tobele-s incredibil de grele, cuvintele-s rele , tu simte-le vere”. Cu o multitudine de rime elevate, dar si o multitudine de fani, multi de o varsta minora, Cedry2k adauga: “Da' de când toţi copiii ascultă Cedry2k, sunt mai atent la ce zic, Că dacă nu l-ai învăţat p-ăla mic ce-s metaforele, N-o să-nţeleagă nimic şi dai vina pe mine că ţi-l stric, Da' eu nu-s tătic decât dacă vorbim de rap…”. La fel cum spune titlul, vine si lamurirea pentru versurile dure: “Da' dacă mă urăşti eşti muist sau doar foarte prost, Cei mai sensibili se vaită că-s prea nervos, dar eu ţip că mă doare boss, Ăştia-mi cer să-mi cresc copiii în acest mediu canceros, Visurile se fac cioburi când cad pe jos, în acest cotidian greţos…”.
“Din mormânt” (produsa de Seb si I-gura) nu ma simt sa o “scormonesc” prea mult, refrenul spune tot: “dreptate e ce vor toti ai mei / libertate si tu poti sa razi de ei / c-au demnitate poti sa-i bagi in pamant / da` chiar si din mormant o sa-i auzi strigand”.
Daca pe “Poezie balistica”, pe piesa “Romaneste” se vorbea despre “traditiile” romanilor, pe “În bătaia puştii” se vorbeste de partile intunecoase (partea gangsta) a Romaniei. Cabron: “Venim direct de acolo de unde nu ştii / Unde la fel ca în Irak te ard şi puştii”. Cedry2k: “Venim direct de acolo de unde nu ştii / Unde puştii stau brigăzi şi miros intruşii”.
“Cuvintecevindecă” uita un pic (da doar un pic, pentru ca refrenul e tot cu iz revoltator catre sistemul politic) de tema obisnuita cu care a inceput albumul si intra oarecum in latura religioasa: “Si eram genu' optimist, pana m-am prins ca te recunosti invins de Antichrist.” sau “N-am adoptat chiar tot din crestinism, criticule teribilist, deci taci din plisc!” si “Si viata nu-i roz, si ea-i o tarfa-n mov, cand Dïavolu' te pune la-ncercare, ca pe Iov”.
“Clişee” e o alta piesa cu “sageti” catre fanii/ascultatorii ignoranti: “Si normal ca daca ai un vocabular modest, Orice cacat scriu, ti se pare complex, Vezi tu, nedescurcandu-te destul cu textu`, M-acuzi ca l-am compus cu dexu, Mancami-ai sexu` !” catre asa zisii fani de “gratuiti”: “Dai mail-uri si beep-uri, sms-uri si link-uri, Da cd-uri sa nu iei, la show-uri sa nu vii, Ca ii mult si 15 lei, nu-i da, ma pis pe ei”, pentru cei “super-inteligenti” cei care (ii gasesti pe forumuri) diseca si ataca metaforele lui Cedry2k: “Da jumate din voi ascultatorilor, va credeti asa de speciali, Da ai zice ca toate constructiile mele semantice, Au complexitatea fizicii cuantice, Anuntate capodopere antice” cat si pentru cei ce il acuza pentru “iesirea din underground” (multi nefiind de acord de exemplu pentru colaborarile cu Sisu sau Puya): “C-am facut nu stiu ce feat, ca-m dat pe nu stiu ce beat, Ca-s banal, indecent, crezi ce vrei, mi-e indiferent, Da nu fi tampit sa te iei de mine, ba oagare”.
Ca si pe “Iarnă grea”, Pacha Man intervine pe “Decapitalism” cu un refren anti-politic, un alt invitat pe piesa fiind Carbon. Piesa este o revolta contra capitalismului. Instrumentalul este produs de Sagace.
“Efect de boomerang”, melodie produsa de Bibbi, e o scurta poveste despre efectele grave ale viciilor, pe scurt, povestea fiind despre cum creste un baiat cu o mama drogata si un tata alcoolic. Efectul de boomerang fiind chiar asupra copilului problema fiind “ca in curand toate traumele astea or sa se intoarca inapoi, nascand tot felul de monstrii si strigoi in capul sau pietroi, de la nevoi si pumni de smardoi”.
Daca in “Decapitalism” Pacha vorbea de roboti (“sistemul ne arde pe toti cu miliarde de roboti”), in “Derobotizare”, Cedry2k, ataca inca o data sistemul: “Nu-s frizer dar v-as rade pe capete, Cand va-ndopati de caviar la summit-uri pe tema foametei, As rade cu lacrimi, dar nu-mi vine, Ma uit in jur si nu-i bine, Va-njur cand scuip rime, Asa ca muie NATO de fapt, Astia vin peste noi ca Africa au defrisat-o deja”. Din punctul de vedere al sau si media este implicata: “Media scapa esenta, Arata ca nu-s bani, nu si de ce sau oi fi scapat eu secventa”… “Aparati de avocati si mascati de fundatii, Si presa tace, ca si ea face parte din combinatii”.
Cu traduceri din poeziile poetului francez Charles Pierre Baudelaire, Cedry2k, chiar la inceputul piesei foloseste citate din cartea de poezii “Florile raului”, inceputul piesei “Neprevăzutul” fiind chiar: “Harpagon, qui veillait son père agonisant, - Se dit, rêveur, devant ces lèvres déjà blanches: - Nous avons au grenier un nombre suffisant, - Ce me semble, de vieilles planches?”, tradus fiind: “Cand batranu sau tata in chinuri murea, Harpagon privindu-l cazu pe ganduri, Si ingrijorat si agitat se tot intreba: “oare or fi in pod destule scanduri?". Bineinteles, piesa nu este doar o traducere a poeziilor lui Baudelaire, tema ei fiind una religioasa, in tinta mc-ului intrand atat mc-ii atei: “Stiu un MC , e monument de prostie, Convins si el ca scrie filozofie Se da destept ca e Ateu, Ma ia cu tampeni mereu, gen: Aratami-l tu pe Dumnezeu!” dar si subiectul bun vs rau sau credinta vs necredinta, voci ale Satanei dar si căintă: “Doamne iti multumesc ca ma lasi sa simt durere, caci calea e cainta si vazand ca viata mea e in mainele tale”.
“Acţiune de noapte”, produsa de Sez, este o alta piesa fara refren, ce vorbeste despre una din optiunile de a iesi din saracia: ciordeala; Cedry2k insa, pe aceasta piesa povesteste pas cu pas actiunea….
Albumul se incheie cu “KOutro” produsă de Ofens, piesa ce e un epilog in toata puterea cuvantului. Daca in melodiile de pe album, auzeam deseori sau versurile ne duceau cu gandul la revolutie, pe “KOutro” auzim: “Revolutia inseamna educatie / Sau acumulare, stocare si procesare de informatie / Deci convinge-te tu ca viata-i grea, lumea-i rea / Doar n-o sa ma crezi pe mine, ba, ce pula mea?”. Cat despre noua generatie, cea care de fapt are viitorul in maini: “Una din obligatiile fata de generatiile noi / E sa le dam informatiile de care au nevoie / Si motivu’ pentru care tre’ s-o facem noi e / Ca altfel le baga altii-n cap doar ce nu e voie”. O palma de asemenea si pentru “evolutie”: “Se termina petrolul si-avem apa ca si combustibil / Dar tot ei or sa detina controlul”. Cat despre Cedry2k insusi: “Banu’ nu mi-a rupt valorile, nu m-a corupt / De-aia lupt pentru oameni care meritau mai mult / Ca in fata lu’ Dumnezeu suntem o mana de pamant / Si tot in el ne-ntoarcem, umiliti sau defiland.”
Dupa zeci de ascultari, nu mi-a fost usor sa fac o recenzie a albumului. As fi putut scrie in nesir, incercand sa gasesc argumente, explicatii, solutii si pareri sau scrie doar cateva randuri care sa descrie vag albumul. Cu siguranta acest album face istorie indiferent de viitor, peste cativa ani il putem reasculta cu aceeasi intensitate. Ce e cert e ca multe lucruri m-au facut curios, m-au facut sa ma informez, sa aflu lucruri noi, albumul avand un impact pozitiv, fiind placut suprins de mesaj, lucru rar intalnit in ultima vreme in rap-ul romanesc. Din punctul meu de vedere, alaturi de “Scapat de sub control”, “Cuvintecevindeca” e un alt clasic al rap-ului romanesc in 2010.
RECENZIE Catalin "D-tockszxxx" Dumitrescu:
La aproximativ 4 ani de la lansarea primului său album solo, la finele anului 2010, Cedry2k ne „pune” în difuzoare o nouă bombă audio cu efect devastator asemeni bombelor cu hidrogen: „Cuvintecevindecă”.
Obişnuit să „rupă mui” încă din ’98, Marius Crăciun, surprinde în mod din ce în ce mai plăcut cu fiecare album lansat.
Dacă în 2006 „prepara” „Alchimia veninului” iar în 2009 „compunea” un soi de „Poezie balistică”, în 2010, la numai un an distanţă, devine un vraci metaforic rostind incantaţii cu „Cuvintecevindecă”.
Experienţa acumulată în ani de exerciţiu şi mai apoi „scuipată” în rime îşi spune cuvântul, Cedry2k numărându-se printre M.C.-ii care pot aborda şi dezvolta orice subiect ce-l abordează.
Albumul are un singur minus, adică acela că nu-i unul oficial, cu toate că şi-ar cu brio locul printre cele de acelea de acest gen (nu mai are rost să dezvolt, Eladio spunând totul în recenzia sa).
Deci să trecem direct la subiect...
Albumul începe violent (cum şi continuă, de altfel), pe un negativ de Sez, într-o revoltă á la Cedrea , o revoltă plină de sfaturi, în care sunt puse în discuţie subiecte ce afectează lumea în general, pe plan mondial (Illuminati, Guvernul Mondial, teoria conspiraţiei referitoare la vaccinul „antidot” contra gripei porcine), îndemnul general fiind acela de a-ţi face dreptate singur, „abuzând” de metaforele-i caracteristice, în piesa „Horror din Berceni”, permiţându-şi chiar să-i completeze maxima lui Platon, afirmând că „Omu-i un animal condiţionat social „ .
În următoarea piesă, Cedry2k ia „Atitudine”, pe o coloană sonoră oferită de Christu (Zale), apelând la orgoliul fiecăruia prin sugestii ca: „Dacă mai ai mândrie, ia atitudine!... Dacă te simţi soldat, ia atitudine!... Dacă mai ai forţă, ia atitudine!... Dacă te simţi lezat, ia atitudine!”. O piesă cu puternice îndemne revoluţionare, dar să nu uităm că Cedry2k incită la revoltă în special pe plan metaforic.
Pe piesa cu numărul 3 Cedry2k îl are ca invitat pe colegul său din crew-ul Haarp Cord, Pacha Man, alături de care dezbate situaţia actuală din România, rezumând-o la un titlu sugestiv: „Iarnă grea”.
„Mintea vizuală” a fost servită pe post de „aperitiv” înaintea albumului. Reprezintă sintetizare în mare a mai multor lucruri pe care Cedry2k „are boală”, gen: realizatorii de emisiuni ce blamează rap-ul („Muie bătrâni realizatori de emisiuni credeţi ca rap e miştocăreală!”), cei ce nu cumpără albumele în original – explicând şi de ce („Am boală pe voi toţi care vreţi artă doar la mocangeală/ De zici că cei ce-o fac n-ar trăi tot cu haleală”), hateri („Critici consumaţi de bulangeală...”); comparaţii la nivel personal, dar şi rapperii în general („...didactic ca un nenorocit de ghid practic de pe National Geographic”, „Noi îţi dăm ştiri independente ca presa virtuală”).
Apar din nou subiecte cu referire la francmasonerie sau instituţiile controlate de ea, nu neapărat cu nume de corporaţii ( Rezerva Federală, televizorul, Noua Ordine Mondială, Banca Centrală, Comisia Trilaterală, vaccinele).
Totul se desfăşoară pe un negativ marca Sez, îndemnul venind la final: „Deschide-ţi mintea vizuală!”.
Pe „Explicit”, Cedry2k îşi clasifică stilul ca fiind unul destul de violent („Fac un rap zici că sparg în cap sticle de bere”), un suflet urmărit de trecut („Am cam strâns mii de sechele de la atâtea belele/ Da’ nu m-am ascuns, încă plătesc pentru filmele mele”; „Lupte interioare, doar rimele-s cele ce mă scot din gânduri negre”), recunoscându-şi poziţia socială după atâţia ani de muncă („Nu m-am ajuns, încă halesc merdenele”), contestând plagiatorii („Nu te fute cu muzele mele c-o ard gelos”), refrenul reprezentând atât o declaraţie gen „sunt şi voi rămâne” („Nu scuip să strălucesc, da’ când răbufnesc scuip până răguşesc, până mă sufoc şi tuşesc/ Până sunetiştii surzesc, până boxele se prăbuşesc pe oagări ce bârfesc/ N-am vrut să cer, n-am conceput să linguşesc d-aia oare nu reuşesc dup-atâta muncă?/ Uite scenele când prestez, uite-mi venele cum pleznesc, da’ stai, nu te bucura încă!”).
„Din mormânt” este din nou un îndemn la revenirea la demnitate proprie, cu puternice influenţe politice, plină de „reproşuri” atât la adresa românului de rând, cât şi a celor ce ne conduc.
Urmează „În bătaia puştii”, unde, alături de Cabron, Cedry2k adoptă o atitudine ceva mai gangsta, ideea fiind aceea de „vorbit” despre viaţa de şi din cartier, cei doi „ţintind” către cei ce nu o cunosc.
Negativul este produs de D.J. CB de la Ha Ha Ha Productions.
„Cuvintecevindecă”, piesa cu cel mai „optimist” negativ, o trecere prin „viaţa” omului Marius Crăciun; idealuri de viaţă, perspective, ipoteze („Poate pân-atunci o să am un fiu”).
Refrenul dezvăluie un Cedry2k sentimentalo-violent, trecerea făcându-se în stilu-i caracteristic („Nu din minte, din suflet scuip sute de cuvinte ce vindecă suflete putrede/ Şi-aceleaşi cuvinte-s cuvinte-ascuţite ce spintecă tot în drum spre preşedinte”).
„Clişee” reprezintă un reproş la adresa aşa zişilor fani „ de tot soiu’ „ , o acuză adusă pe bună dreptate, noi fiind doar de acord, dar numai el simţind repercursiunile şi preudiciile aduse de „ăştia”.
Contrar a ceea ce se întâmplă pe plan mondial, în următoarea piesă, avem de-a face cu o încercare de “Decapitalism” şi, cu toate c-ar putea-o susţine singur, Cedry2k îşi cheamă “asociaţii”: Carbon şi Pacha Man.
Din nou o descriere reală a României.
Pe piesa a a unsprezecea, “Efect de boomerang”, întâlnim din nou un Cedry2k mai sentimental, subiectul nefiind deloc unul “bland”.
Pe negativul lent, Cedry2k povesteşte trista copilărie a unui băiat, efectul de boomerang fiind răul adus de viciile părinţilor săi răsfrânt asupra sa.
Un alt membru Ha Ha Ha, Karie, livrează un instrumental pro-“Derobotizare” pentru Cedry2k, emcee-ul atacând instituţii “mari” ca N.A.T.O., presă, dar şi pe cei ce se complac în acest căcat de situaţie: “Căţeluşi, clămpăi, roboţi, târfe – toate degenerate, păpuşi, lingăi, loloţi…”).
Urmează o piesă cu tentă religioasă, ce beneficiază de o traducere din poetul francez Baudelaire, ce poartă titlul “Neprevăzutul”.
Un fel de “adu-ţi aminte de ce e sfânt”, Cedry2k dându-i dreptul la cuvânt şi Diavolului, totuşi neuitându-şi să amintească de cei ce “cred”.
Ziua trece… Noaptea vine… Să trecem la acţiune! “Acţiune de noapte”! O fantezie transpusă extraordinar de bine în rime, rolul principal deţinându-l Cedrea şi Joker(u’), cu o mega-ţeapă la final…
Totuşi “asta a fost de K-1…!”.
Pe “KOutro”-ul albumului, Cedry2k, intră în propria sa latură personală, neuitând totuşi de cei ce trebuie “bătuţi la cur”… Şi ştim cu toţii despre cine e vorba!
Un album de milioane (deşi costă numai 25 RON), ca de altfel orice album lansat până în prezent de Cedry2k… RESPECT ŞI LA MAI MULTE MARI ALBUME!!!
Pace!
Melodiile preferate de pe album ale lui ELADIO:
Absolut toate.
Melodiile preferate de pe album ale lui Catalin "D-tockszxxx" Dumitrescu:
De la 1 la 15… Toate!
Nota lui ELADIO: ( 10 )
Nota lui Catalin "D-tockszxxx" Dumitrescu: ( 10 )
Toate detaliile tehnice despre album le gasesti accesand http://hiphopdinromania.blogspot.com/2010/12/cedry2k-cuvintecevindeca-tracklist.html.
Si va invit sa cititi toate recenziile pe forumul HipHopDinRomania accesand http://hiphopdinromania.nice-forums.com/hip-hop-romanesc-f3/recenzii-t21.htm. Asteptam pareri si critici.