RECENZIE ALBUM: R.A.C.L.A. – Rime de bine (1998)

01. Rimedebine

RECENZIE ELADIO:

La un an de la moartea lui Notorious B.I.G. si 2 de la moartea lui 2Pac, perioade in care in S.U.A. razboiul West-East se tinea la propriu, in Romania, Bucurestiul (si nu numai) era si el impartit in 2: Cartelul si Sindicatul R.A.N.-S. Daca Cartelul are o  uniune intre B.U.G. Mafia, La Familia, Marijuana, Brotha In Black, M&G, Gangsta Clique si Demonii, R.A.N.-S., sau RĂCNETUL AGONIEI NAŢIONALE – SINDICAT era o grupare compusa din R.A.C.L.A., Ghetto Daci, Da Hood Justice, Delikt, Parazitii si Klansmen. Desi Parazitii urmau sa se certe ulerior cu Delikt pentru piesa “Pace cartierului”, Trupa Delikt si Da Hood Justice erau prietene cu trupa La Familia, iar R.A.C.L.A. cu M&G, au aparut diverse conflicte intre La Familia/B.U.G. Mafia si R.A.C.L.A./Ghetto Daci, aceste conflicte depasind uneori si aria scenei muzicale.

Albumul incepe cu “Prolog”, intro ce contine fragmente din piesele R.A.C.L.A. si frecvente radiofonice, bagandu-te intr-o atmosfera radiofonica unde doar R.A.C.L.A. are airplay. Intro-ul se contopeste pe final cu prima piesa de pe album, piesa ce poarta numele albumului, “Rimedebine” care ii are pe invitati pe cei de la R.A.N.-S: Piele, Vexxatu’ Vexx, Os, Stoe Toxxic, Brugner, Nai’gh’bah si Clonatu’, aceasta fiind singura interventie pe album al fostului coleg/frate al lui Rimaru, acesta din urma reprezentand de unul singur trupa R.A.C.L.A. Desi mare parte cei prezenti pe piesa sublinieaza propriile abilitati lirice si atacurile nu au tinte directe, Brugner ataca intr-un mod penibil trupa Parazitii: “in Divizia B, Bip si Tenny-E se vor duce, fiindca n-au valoare sau le place ca ii duce / Dar vine Moş Crăciun şi o vodcă le aduce” dar si de cocalari: “curentul cocalar, murdar si ordinar adus de arabii din Qatar”, desi istoria invata clar ca originile tiganilor sunt din Egipt din evul mediu, limba este de origine hindi, iar in Asia comunitati de tigani se gasesc doar in Turcia, Caucaz, Iran si India, iar “curentul cocalar” prezent mai peste tot in lume, Qatarul este arata cu degetul, lucru care nu ar trebui sa ne mire atata timp cat romanii au devenit sinonim cu tiganii pentru occident.

“Marele caft” trateaza un subiect des intalnit in acea perioada (in special pe prima strofa, pe a2-a impunandu-si limitele la propriu): cartierul. “Fereste-te, ca in loc sa faci poc poc poc, poti sa faci si plici”. Ultima strofa cafteaza si alti mc: “Dedic marele caft celor care-i calp pe cap in rap, Rimaru va facut Hip, in fel si chip so hop”.

Reintalnim 2 membri R.A.N-S: Brugner si Stoe Toxxic de la Delikt si Da Hood Justice. Piesa in cauza este “Regula de aur” si ataca (mai ales Brugner) pe cei cu bani dar fara valori.

“Adeva MC” se tine pe ritmuri de beatbox. Daca prima parte este penibila precum vocea modificata, fiind un alt atac catre Mafia/La Familia, fiind din noi acuzati de furt (pe plan muzical), de lipsa de talent si de faptul ca fac muzica doar pentru bani: “formatia g-yeah pac pac pac --- snopp dobitoc, hai sa-i ciordim bass-ul…tinem pasul c-am descoperit reteta frate, bairame pac pac pac tarpac pac si vulgaritate, dar se vinde? se vinde, asa ca hai copii, sa scoatem anual 2 albume un single si-un ep”.  Perfecte rimele lui Rimaru in cea de-a 2-a strofa, mai putin “sagetile”, versurile cu subinteles catre Mafia/La Familia.

Total alte ritmuri si total alt mesaj pe piesa “Jazz post scriptum”, melodia fiind un tribut adus muzicii Jazz. Un subiect si un ritm nou in hip-hop-ul romanesc dar nu si afara, Guru (odihneasca-se in pace) de la Gangstarr incepand in 1993 o serie de 4 albume de hip-hop alternativ si jazz rap care se incheie in 2007 cu ultimul capitol, stil intalnit de asemenea si la Miles Davis care in 1992, la un an dupa moartea sa a scos albumul Doo-Bop, bazat pe beat-uri de hip-hop si colaborari cu Easy Mo Bee.

“Nea Suciu”, in colaborare cu Piele este o piesa biografica despre nea Suciu, poveste ce nu stiu daca este imaginara (desi unele fragmente cu gandul la ceva imaginar). “Gospodari sunt multi, dar el e unul la o mie…se stie ca Nea Suciu-i personaj de parodie…”). Suciu reprezinta oarecum romanul de rand in mare proportie…parodia romanului de rand, cu “clasa”, muncitor…

“Gaudeamus” (care este un imn, cantec al elevilor si studentilor absolventi) este o intoarcere la vremurile de student, povestirile accentuand betiile din facultate. “Sa ne-amintim acum putin de studentie, cand produceam oriunde ne duceam doar anarhie, de sesiuni, restante si de sambetele in care am fost la un etaj mai sus de-un Gandeamus in Campus”).

“Belele”, in ciuda titlului nu este o piesa despre belele la propriu, ci despre ce si-ar dori romanul de rand “ai vrea” fiind prezent la inceput de fiecare ideie, gand ce prezinta vise de viitor…”Ai vrea ca banii sa-ti ofere croaziere si o vila mai de vara la Mamaia, Iar daca-i iarna afara o cabana la Sinaia ascultand "O sole mio"”.

Si daca la inceput am vorbit despre Sindicatul R.A.N-S, piesa “Dinastia R.A.N.-S.” e pe ton pozitiv relativ la viitorul sindicatului: “Atata timp cat vom canta “Desteapta-te romane”, fara indoiala in subteran si R.A.N.-S-ul va ramane, atata timp cat soarele va rasari in est, Rimedebine 98 inseamna best vers”.

Urmeaza si o piesa pentru cartier, piesa ce reprezinta zona de rezidenta al lui Rimaru si Vexxatu’ Vexx (care il acompaniaza pe piesa), “Gara de Nord”.

“Ochi pentru dinte” instiga la razbunare cu versuri de tipul: “Cand cineva te supara tu dai un robinet in gura, te-njura fai cu ura-n cap o mare gaura”…”fii mai hain decat Cain, si vindeti ruda ca Iuda”..”o vorba din batrani zice ca razbunarea-i arma prostului, fii prostul satului, decat destept cu mainile pe piept cu mainile incrucisate, fii mai bine prost si stapaneste peste sate, uite tot ce-i drept si uita de cei 7 ani de-acasa”…”…tineti minte 3 cuvinte: ochi pentru dinte” si cu cele 3 cuvinte se incheie piesa… Dupa piesele “Viata ca-n filme “ cu Nai’gh’bah si “Bwukhale” urmeaza insa “Orice las” tota opusa ca mesaj piesei “Ochi pentru dinte”. Mesajul este de anti-violenta..”orice las poate sa apese un tragaci”…”ratatii cu liceu neterminat si-arata muschii sperie pustii”…”suntem in Balcani copile, ia cartea de istorie si ai sa vezi ca orice las a disparut lipsit de glorie”.

Dar ne intoarcem la cele 2 piese, “Viata ca-n filme” si “Bwukhale”. Prima, cu Nai’gh’bah de la Da Hood Justice, in timp ce “Bwukhale” (denumire pentru Bucuresti) este o alta descriere despre locuitorii capitalei in general si aspiratiile lor. Piesa contine si o referire cu subinteles “prietenilor mafioti”: “te-ai integrat in mafia din Valahia….ahhhhh”.

Albumul se incheie cu piesa “Strict” cu mesaje pentru muzica usoara, muzica usoara din acea perioada, un epilog al albumului in care Rimaru isi arata dextiritatea lirica.

Ramane unul din cele mai bune albume ale trupei R.A.C.L.A. alaturi de albumul de debut, “Rap-Sodia efectului defectului” si albumul cel de-al 2-lea album: “Cei care te calcă pe cap”. Acum, la 12 ani de cand a iesit albumul, privind istoria trupei, colaborarile dubioase si clamoroase, impacarea cu membrii trupei Parazitii, omagiul adus trupei B.U.G. Mafia, mai pe scurt suprize ale viitorului, albumul nu detine aceeasi credibilitate, multe versuri acum fiind banale. Aducandu-mi aminte insa de acea perioada, pe cand R.A.C.L.A. nu era aproape deloc pe gustul meu, avand o preferinta pentru membrii Cartelului si “cearta” amicala cu cel mai bun prieten al meu, fan declarat al sindicatului R.A.N.-S, nu neg ca eram prost influentat de mesajele transmise la acea varsta puerila. Nimeni nu ii poate lua insa dibacia lui Rimaru in a jongla cu rimele si originalitatea in unele piese din acea perioada. Un album ce se apropie de nota 10.

RECENZIE Catalin "D-tockszxxx" Dumitrescu:

Numărându-se printre primele trupe ce au abordat genul rap în România, R.A.C.L.A., este, printre altele, trupa ce a lansat primul album de gen, „Rap-sodia Efectului Defectului”, în 1995, succedată de Paraziţii şi B.U.G. Mafia.

Trupa a luat fiinţă cu ocazia unui concurs, în 1993, fiind formată din fraţii Călin „K.R.A.S.H.-X” şi Daniel „Big Demmo” Ionescu.

În această formulă au fost lansate numai două albume: „Rap-sodia Efectului Defectului” (1995) şi „Cei care te calcă pe cap” (1997), mai existând totuşi un album conceput pentru a fi lansat în 1996, „Incursiune în real”, idee la care s-a renunţat din lipsă de fonduri.

Pe albumul despre care vom vorbi în continuare, „Rimedebine”, Clonatu (ex. Big Demmo) apare cu vocea doar pe o singură piesă, piesa ce dă titlul albumului şi ca voce adiţională pentru piesa „Strict”.

Discografia R.A.C.L.A. mai conţine titluri de reper în rap-ul românesc ca: „Nu mă uita” (maxi-single – 1999, conceput 75% în colaborare cu Anda Adam), „Plus Infinit” (2000) şi „Pătratul roşu” (2001) – concepute (primul) în formula Rimaru, K-Gula, D.J. Dox, iar al doilea numai Rimaru şi K-Gula şi „DEXteritate” (2005) – Rimaru şi Connect-R.

Din trupă a mai făcut parte câţiva ani şi D.J. Swamp.

De asemenea, R.A.C.L.A., mai are la activ apariţii pe diverse compilaţii şi colaborări cu nume ca: Delikt, Getto Daci, Da Hood Justice (au făcut parte, ca şi R.A.C.L.A., din gruparea R.A.N.-S. <Răcnetul Agoniei Naţionale – Sindicat>), VeritaSaga, Ad Litteram, CenzuraH, K.S.T. – 276, Cheloo, La Rasa, C.T.C., Cargo, Morometzii, Alice de la Open, Raluca de la Nitro, Ana-Maria Ferentz (pe vremea aceea la Demmo), Matteo, Krueger, instrUMAN, D.J. Sleek, Korekt şi nu numai, în mare parte când spunem R.A.C.L.A. referindu-ne la Rimaru.

Acronimul R.A.C.L.A. a avut de-a lungul timpului următoarele semnificaţii:

1995 – Rapperi Albi Concep Legal Avertismente

1996 – Rugăciunea Agoniei Conduce Legea Anarhiei

1997 – Ragga Asalt Contra Lucidei Arte

1998/ prezent – Rime Alese Care Lovesc Adânc

Albumul „Rimedebine” a fost lansat pe 12 noiembrie 1998 în format CD şi casetă la casa de discuri A&A Records, label Warner Music în România, cu care R.A.C.L.A. a colaborat până în 2001.

Albumul începe cu un „Prolog” pe post de introducere, împrumutând o idee de la Snap, ca o incursiune pe FM, între bruiajele radio fiind inserate fragmente scurte din piesele de pe album.

Continuă cu piesa ce dă numele albumului, „Rimedebine”, piesă pe care îi regăsim atât pe Clonatu, cât şi pe majoritatea membrilor Sindicatului de la acea vreme, mai exact Piele şi Os de la Getto Daci, Brugner şi Vexxatu Vexx din Delikt sau Nai’gh’ba şi Stoe Toxxic din Da Hood Justice.

O piesă cu un R.A.N.-S. în forţă (ca întotdeauna), un Rimaru ce vrea să scoată încă de la început în evidenţă faptul că „Rimedebine”-i un proiect solo („Rimedebine – album Rimaru solo, de la stereo la mono pe felie/ Din subteran apar cu meserie să se ştie-n parohie acum que passa/ Rag la microfon din R.A.C.L.A., strig pentru la rasa”), un Piele acid ca de obicei, în stilul Getto Dac, cu rime săgeată: „Fără-ndoială Piele zis Săgeată, fii atent la mine în stilu’ liber cum înot în oceanul de rime/ Acum cred că ştii în ce ape mă scald, dă-ncoa fieru’ mâncat ca să-l bat cât e cald”, un Vexx ghiduş şi „pă zonă”, un Os „bazat” („Strigi ajutor când îţi zbor moţul de pe fes”), un Toxxic ce-l susţine pe colegul Rimaru repetând de mai multe ori „Rimedebine” , scoţând din nou în evidenţă că este un album solo („ Acum solo, Rimaru e primaru’ ” ), un Brugner ce nu uită episodul „Pace cartierului” („În Divizia B B.I.P. şi Tenie se vor duce”), un Nai’gh’ba „în efect” ce o dă cântat şi un Clonatu ce „predă ştafeta” încheind piesa ca pe vremuri.

Într-un stil ceva mai violent, la modul intelectual sau nu, Rimaru aplică corecţie cu piesa „Marele caft”, în stilul „ragazzi de la Gară”, în special părţii adverse, specificând că „soarele-i la (el) mine-n Est”.

Urmează o piesă ce s-a găsit numai pe varianta editată pe CD a albumului, „Regula de aur”, alături de Brugner şi Stoe Toxxic.

Lait motivul piesei sunt banii: „Învaţă regula de aur, altfel viaţa te va da de-a dura/ Cine are aur face regula”, subliminal transmiţând că nu banii sunt totul.

Pe un fundal de beat-box, „Adeva M.C.” Rimaru îi contestă pe cei ce „traduceau” rimele gangsta-rapperilor din State, în partea a doua a piesei explicându-le şi ce reprezintă un adevărat M.C.: „ Un Adeva M.C., copii, e comci, e că dacă n-ar fi aşa v-aş minţi/ M.C. e cel ce nu poa’ să-şi ţină-nchis pliscu’, chiar dacă calcă-n c...t el îşi asumă riscu’ „.

În piesă sunt date exemple de nume din State ca Vanilla Ice, Nana, Snoop Doggy Dogg, Dr. Dre şi chiar trupa pop-dance Ace Of Base.

Ca şi „Regula de aur”, piesa „Jazz post scriptum” a putut fi găsită numai pe CD.

Reprezintă o trecere pe ritmuri de Jazz prin evoluţia culturii muzicale prin o multitudine de ritmuri, de la cel amintit mai sus la Swing, la Be-Bop, la Raggamuffin, Funk şi la Hip-Hop, elemente din Hip-Hop ca Breakdance şi Graffitti, fiind amintite o sumedenie de nume reprezentative pentru politică şi muzică în general (Louis Amstrong, Ella Fitzgerald, Duke Elington, James Brown, The Last Poets, Furious Five, Grandmaster Flash, Malcom X, D.J. Hollywood, etc.).

Urmează „Nea Suciu”, alături de Piele, o piesă despre un „gospodar” de mahala, un personaj zgârcit, genul cu „ochelari de cal” pentru care numai banii contează, cu idei şi concepţii învechite.

Numa’ bun de parodiat.

După, mergem în „tinereţea” lui Călin Ionescu, în perioada studenţiei mai exact, pe piesa „Gaudeamus”.

Plină de intervenţii comice, reprezentând mai degrabă partea „imatură” a studenţiei, cea cu de chefuri, trecând de la pregătirea de petrecut („Am luat la bord un vinars, de-o bere mi-a rămas”), la petrecutul în sine până la partea de mahmureală, dând, poate fără să vrea, un sfat („Ne susţine numai gândul la ciorba de burtă”).

De la starea de veselie trecem la o stare mai tristă, mai melancolică, unde, alături de Roxana de la Capuccino, prezintă „Belele”-le pe care un român le poate avea, adăugând şi dorinţele de care cu toţii „beneficiem”, refrenul spunând foarte multe (actuale şi în prezent): „Şi toţi avem belele, ni le amintim acum/ Şi nu mai scăpăm de ele nicicum...”.

„Dinastia R.A.N.-S”... O dinastie ce, din păcate, s-a încheiat... Rime de bine despre această grupare („Cu drag de R.A.N.-S. vorbesc profetic azi”; „Am zis peace din R.A.C.L.A. pentru Getto Daci, Delikt şi Da Hood Justice”), o declaraţie de statornicie ce nu s-a îndeplinit („Duios Anastasia trecea dar Dinastia R.A.N.-S- rămâne cât vom cânta <Deşteaptă-te române>; refrenul: „Atâta timp cât vom cânta „Deşteaptă-te române”/ Fără-ndoială-n subteran şi R.A.N.-S.-ul va rămâne/ Atâta timp cât soarele va răsări în Est/ Rimedebine-n ‘98 înseamnă Best Verse”).

„Gara de Nord”, o piesă cu Vexxatu Vexx, reprezintă o declaraţie de stat „pă zonă”, o descriere succintă a situaţiei şi a ceea ce se întâmpla în acel cartier, punctul comun reprezentându-l faptul că cei doi, Rimaru şi Vexx, erau vecini, ambii nefiind la prima experienţă de a „ ridica cuvântu’ „ pentru Gara de Nord.

Urmează o piesă ce iese puţin din stilul R.A.C.L.A., un fel de incitare la scandal sau, mai bine zis, o abordare personală şi expunere pe larg a zicalei „Ochi pentru ochi şi dinte pentru dinte”, refrenul sunând în următorul fel: „Ochi pentru şi dinte pentru dinte/ Cine are minte ia un ochi pentru dinte”.

Împreună cu Nai’gh’ba de la Da Hood Justice, Rimaru „regizează” o „Viaţă ca-n filme” într-o fantezie ce ironiza tendinţele acelei vremi, cu invitaţii către eternii „dezertori”, invitându-i „...să plece să bea o Fanta rece la Thailanda”.

Dacă pe „Gara de Nord” ideea era una de apreciere, pe „Bwukhale”, Rimaru, ia în vizor parveniţii ce se aciuiază în Bucureşti, situaţia rămânând în prezent aceeaşi ca şi atunci.

Pe „Orice laş” sunt discutaţi „puştii cu apucături de gangsteri infantili”, blamându-i.

Mesajul este unul ce incită la stoparea violenţei, probabil vrând să sugereze folosirea cunoştinţelor de care, în cazul că dispui, mai bine le foloseşti, atâta timp cât „Orice laş poate s-apese un trăgaci”.

Pe final, Rimaru ne vorbeşte „Strict” despre trupele de (o) vară despre trupele de vară, ironizându-i pe bună dreptate.

Albumul a fost unul fără vulgarităţi la cererea casei de discuri iar scratch-urile au fost realizate de Freakadadisk (pe vremea aceea la Morometzii).

„Rimedebine” se va regăsi mereu în clasicul rap corner al hip-hop-ului românesc (ca majoritatea albumelor lansate în 1998), iar trupa R.A.C.L.A. (în toate formulele în care a existat) va rămâne un punct reper în rap-ul autohton.

Melodiile preferate de pe album ale lui ELADIO:

Rimedebine

Nea Suciu

Gara de Nord

Melodiile preferate de pe album ale lui Catalin "D-tockszxxx" Dumitrescu: 

Toate piesele.

Nota lui ELADIO: (9)

 

Nota lui Catalin "D-tockszxxx" Dumitrescu: (10)

 

Toate detaliile tehnice despre album le gasesti accesand http://hiphopdinromania.blogspot.com/2010/11/racla-rime-de-bine-1998.html?spref=fb

Va asteptam cu pareri sau eventual recenziile voastre la forumul HIPHOPDINROMANIA, accesand

http://hiphopdinromania.nice-forums.com/hip-hop-romanesc-f3/recenzii-facute-de-hiphopdinromania-t21.htm

HipHopDinRomania

Blogger din 2008. Restul nu contează. https://hiphopdinromania.blogspot.com/

1 Comentarii

Ce parere ai? Trimite un comment!

  1. in divizia b bip si tenie se vor duce fin'ca n-au valoare sau le place, ca il luce.
    asa cred ca zice. si banuiesc ca se refera la faptul ca il luce, mircea lucescu, declarase cu putin timp inainte ca serie b italiana e cel mai dificil campionat din lume.

    RăspundețiȘtergere
Mai nouă Mai veche