RECENZIE ALBUM: B.U.G. Mafia - De cartier (1998)

 
RECENZIE ELADIO:
Sa vorbesti despre albumul “De cartier”, albumul B.U.G. Mafia #5 (3 Lp-uri si un Ep pana la acest album), iti asumi o mare responsabilitate, mai ales daca nu esti un fan al genului “gangsta”. Dar avand avantajul de a fi un fan Mafia si un fan al genului nu neg posibilitatea de subiectivism. Bineinteles, vanzarile sunt de partea subiectivismului meu, 125.000 de exemplare vandute fiind un numar neatins de toata discorafia hip-hop scoasa dupa anii 2000 (exagerand putin, bineinteles, dar nu foarte mult). Mafia ramane totusi, singura trupa care a reusit sa scoata albume in mod frenetic, reinventandu-se de la album la album. “De cartier” insa, ramane acel album care a facut istorie.
Incepe cu, “Intro” bineinteles, un intro instrumental de 2 minute, voci ale publicului ce striga “mafia!mafia!mafia!”, sirene de politie, arme de foc automate, clapele deja bine stapanite de Tataee (Mr. Juice in acea perioada) si Eddy, dar si scratch-uri.
Prima piesa, “Ghici cine s-a-ntors” e de un gangsta exagerat, “trancanul” fiind numitorul comun al celor 3: “Imi place sentimentu' sa am un trancan in mana  Si iubesc la nebunie sa-ti trag un glont in capatana.”
“Pentru ‘98”, a fost promovata printr-un maxi single lansat in data de 19 aprilie 1998, maxi-single ce continea piesa in varianta originala si remix si instrumentalele dar si piesa “N-ai fost acolo” atat in varianta album cat si cea radio. Piesa “Pentru ‘98”, in colaborare cu July si Andreea, deschide practic anul de glorie a trupei, pe un ton foarte optimist in propriile forte: “Cele mai tari vanzari in rap, pe piata romaneasca, Vorbind, statistic am facut, cele mai multe, Dar inca purtam repect pentru multe alte trupe.” (CADDY), “Vorbesc despre cartier, Si nimeni n-o face mai bine. Din 93-n-98 am doi frati Caddy, Juice, Deocamdata nimeni n-a ajuns atat de sus.” (UZZI), “Sa ma prezint sunt Tataee, Cel mai baiat la ora asta in industrie.
Ca fac banu, banu vine ca la nimenea, "Pantelimon", "Pantelimon", tipa toata Romania.” (Mr. JUICE).
Cu binecunoscutul “Hey Uzzi, baga-i in perfuzii”, piesa “Când te loveşti de realitate”, prezinta partea “obscura” a cartierului (De fapt tu ce pula mea vrei? Ce vrei? Vrei realitate? iti dau realitatea!), piesa fiind interpretata de Uzzi si Caddy, cu Tataee pe refren si la clape.
Caddy, alaturi de Catalina (pe refren) vorbeste despre singurul de care orice om e sigur: mortea. “Viaţa-i doar un drum spre moarte” ramane o capodopera scrisa de Caddy. Piesa ii este dedicata lui Mircea Nebunu’.
“Raid mafiot 2” este continuarea raidului din 1995, de pe albumul de debut “Mafia”. De aceasta data ritmul este mult mai frenetica, dar cu fantezii mai putin macabre si un Tataee pe un refren in engleza. Bass-ul este “oferit” de Gabi Mitran, iar Caddy nu intervine in raid-ul mafiot.
O alta piesa cunoscuta deja de pe album inca din aprilie, dupa cum am spus mai sus, este “N-ai fost acolo”, inclusa pe single-ul “Pentru 98”. Titlul, foarte relativ cu piesa, vorbeste despre cei ce au vazut tot cu “absenta” lor: “Nu ai fost acolo  sa auzi ce am auzit, Nu ai fost acolo , Sa vezi tot ce am vazut, Nu ai fost acolo , sa vezi tot ce am facut, Nu ai fost acolo, sa vezi prin tot ce am trecut”.
Se trece pe ritmuri raggae, cei trei, Uzzi, Caddy, Juice, alaturi de Puya si Catalina, adereaza pentru cele 4 minute cat tine piesa, miscarii rastafari (“Suntem latini fani Jamaica, direct din Romania”), miscare ce, foloseste marijuana pentru meditatie in cadrele religioase.
O alta piesa ce a promovat albumul si care a urcat in top este “Poveste fără sfârşit”, tot cu Catalina, cu Juice si Camil Beldeanu la clape, Cristi Andrei la chitara si Gabi Mitran la bass. Poveste prezinta un ciclu continuu ce se intampla in cartiere, un mediu ce se invarte in jurul la “bagaboante, pesti, bani, masini si golani”. Poate fi definita lejer o oda a cartierului si a celor ce traiesc in el.
Nu uita nici de rasa, “Sange latin” invocand mai mult persoanele de tip coleric, pe buna dreptate, tinand cont lucururile care deseori se vedeau in acea perioada la “Stirile de la ora 5”. Dar nu numai…
Cand spui Mafia spui implicat “numere”, bani, iar cand te referi la trupa spui show, numere si de ce nu, ceea ce ii place oricarui descendent latin, fete. “1,2,3” cu Don Baxter si Gunja, se invarte in jurul refrenului: “1 pentru bani (bani), 2 pentru show (show), 3 pentru fetele care misca din popou”. Iar daca fantezia nu te poate duce asa de departe cel mai indicat e sa asculti piesa pentru indiciile necesare.
Tema principala a albumului este cartierul, iar toata esenta sa se regaseste in piesa ce poarta numele albumului, “De cartier”. Piesa prezinta cartierul la treisutesaizeci de grade, iar din ceea ce ma priveste, nimeni nu a reusit sa-l expuna atat de bine in rime cu exceptia….lor, in melodia “Dupa blocuri”, un an mai tarziu, pe urmatorul album.
Combintiile din cartier iti pot aduce bani dar si puscaria. Uzzi, pe un “recital” solo si cu interventii ale lui Tataee, expune pe piesa “La vorbitor”, parcursul si desfasurarea la parnaie, de la inceput: “Din prima zi cum intri aici ai grija sa-ti pazesti gaoaza”, pe parcurs: “Toata ziua Dan Armeanca, dat tatuaje si omor, Vezi din celula in celula baietii cum se antreneaza,
Pumni in zid, picioare, vene isi reteaza” cat si partea finala (in cazurile fericite): “Cam atat
despre bulau,/ frate-miu, raman pa faza,/ am sa ies iarasi de-aici si-am sa vin iarasi acasa.” Piesa ar putea fi inclusa lejer si pe coloana sonora a filmului OZ.
Finalul albumului, are un mesaj si pentru fetele smenarilor, fete ce, suporta (PUNCT): “Orice s-ar intampla, el pe tine te iubeste, Tu esti fetita lui si fara tine-nebuneste, O sa stea mereu pe circa, O sa ciordeasca, o sa bata, Cu smenarii iese-afara, Cu smenarii o sa moara, A trait o viata-ntrega, Cu baietii-n cartier, N-ai sa-l schimbi niciodata, Insa tu ramai la fel”.
Un alt aspect al catierului este limbajul, si fie ca esti de acord fie ca nu, Mafiotii au apelat la un expert in jargon, Cheloo (Tenny-E in acea perioada) de la Parazitii, care opteaza insa sa atace creatoarele de slagare, sau mai bine zis, intrepretele, dar si alti cantareti, dar este intrecut in limbajul de cartier de Uzzi care cu usurinta scoate versuri precum: “Asa e, nu am pic de bun simt, Imi bag pula-n mata, in tactu, Si ii dau muie lu' fra-tu, Asculta tu mare poet ce-am sa zic pe strofa asta, Cu muie, cu pula, cu pizda, gaoaze te rog frumos fii pe faza, Nu sunt incult, asa-mi traiesc eu viata, Ce pula mea iti pasa tie cui ii slobozesc eu fata, Asculta bulangiule beau, fut si ma bat, Iar tie domn poet iti dau pula la frecat”. “Limbaj de cartier” ii are ca invitat si pe Puya de la La Familia.
Ca e vorba de smenari, bagabonti, bagaboante, strazi, smecherii si orice alt substantiv sau adjectiv ce poate fi corelat cu substantivul “cartier”, cei trei au reusit sa le despice, pe intelesul tuturor, muzica buna, sound-ul gangsta din West Coast-ul American fiind imbinat cu ceea ce se intampla in cartierele din Romania, reusind sa faca din acest album, unul din cele mai vandute in rap-ul romanesc, aducand la un punct comun diverse clase sociale, adunand sute de mii de fani, vanzand zeci si zeci de mii de albume, iar orice comentariu contra fiind de prisos. CLASIC, FENOMENAL!

 RECENZIE Catalin "D-tockszxxx" Dumitrescu:
Lansat pe 20 septembrie 1998, albumul „De cartier” al băieţilor de la B.U.G. Mafia, a fost şi va rămâne şi pe viitor un album „îndrumător” al stilului rap orientat spre Coasta de Vest, fiind punctul de plecare al multora dintre împătimiţii genului din ziua de azi.
Cu o vastă experienţă „pe spate”, numărându-se printre „tăticii” genului, apreciaţi de oameni din ambele tabere, B.U.G. Mafia au reuşit ca cu fiecare album să „rupă” gura târgului, fiind o trupă veterană ce se menţine şi astăzi.
Se începe în forţă cu un „Intro” ce, voit sau nu, este violent în felul lui. Sunt intercalate fragmente din concerte, rafale de semi-automat, „urlă sirene”, scratch-uri ce poartă (probabil) semnătura lui D.J. Sleek (pe copertă fiindu-i aduse mulţumiri) sau D.J. Phantom (mai puţin probabil, acesta rezumându-se numai la partea de om de studio sau maxim de producţie).
Continuând în forţă, Mafia merge pe aceeaşi linie violentă cu „Ghici cine s’a’ntors!?”, o piesă extrem de violentă, păstrând linia tematică a albumelor anterioare lui „De cartier”.
Gangsta la maxim, trancane la greu („ gun-u’ ”), lansând atât un fel de ameninţare împotriva defăimătorilor sau a celor ce credeau că s-au oprit, cât şi o ameninţare asupra celor ce vor să le stea în faţă, fiind printre puţinele piese cu „vis gangsta” ca în trecut (a nu se înţelege greşit, dar vorbim, totuşi, de România).
Trecând într-o pasă optimistă, urmează una dintre cele mai optimiste (cel puţin prin negativ) de pe album, „Pentru ‘98”, o colaborare cu una dintre primele colaboratoare ale trupei şi Andreea.
Precedată de un maxi-single ce purta numele piesei, este una din creaţiile (alături de „N-ai fost acolo”) ce au făcut din albumul în cauză unul dintre cele mai aşteptate, Mafia dobândindu-şi (pe bună dreptate) fanii încă din 1995, de la primul material, „Mafia”.
Intrând în partea sumbră, serioasă a cartierului, urmează „Când te loveşti de realitate”, o ofensă adusă celor ce nu „văd”, numai aud, punând o întrebare: „Ce morţii mă-tii faci când te loveşti de realitate?” şi fiind în acelaşi timp o recunoaştere de depăşire a condiţiei sociale prin refren : „Încerc mereu să îţi explic că viaţa nu este chiar roz, m-am săturat să-ţi tot explic, mai dă-te în sloboz!/ Vino cu noi la o plimbare prin cartieru’ minunat, realitatea o să doară – suntem toţi într-un căcat/ Mă zbat, mă zbat să demonstrez lumii întregi că şi eu pot, peste ciorditori, barbugii, curve peste tot/ Eşti orb? Deschide ochii timpu’ trece, nu mai visa frumos, realitatea este rece”.
Poate cea mai reală piesă de pe album, având o temă inspirată din realitate, din moartea lui Mircea Nebunu’, „Viaţa’i doar un drum spre moarte”.
Aceasta este o colaborare cu Cătălina Toma, cel mai prezent colaborator pe acest album.
O creaţie moralizatoare, plină de sfaturi, o întâmplare mai tristă a vieţii de cartier, concluzia fiind una: „Fiecare trebuie să moară-ntr-o zi...”.
Urmează o continuare a piesei “Raid mafiot” de pe albumul de debut, în “varianta ‘98”, “Raid mafiot 2”.
O fantezie gangsta în care se derulează o spargere a unei bănci, Uzzi având un flow “nebun”, rapid, ca şi pe “Pentru ‘98”.
“N-ai fost acolo” reprezintă un atac asupra bârfitorilor, a neîncrezătorilor, a celor ce se “ridică cu pretenţii”, Caddy afirmând (fiind valabil şi pentru colegii săi de trupă): “Mă doare-n pulă de bârfa ta şi oricum nu-ţi suport faţa!/ Tu-ţi toceşti gura, iar eu-mi trăiesc viaţa!”.
Alături de Puya şi Cătălina, Uzzi şi Caddy, “o ard la joint, o ard la pipă, o ard pe iarbă” într-o piesă cu influenţe jamaicane (reggae în speţă), “Hai să fim HIGH”.
O nouă demonstraţie de capacitate de interpretare muzicală a Cătălinei, ceilalţi trei mergând fără oprire pe “ruta 77”.
În acelaşi timp este ceva gen “Legalize it!” în varianta autohtonă.
Cea mai mediatizată piesă de pe album, piesa cu care au “rupt” toate topurile, urmează imediat după: “Poveste fără sfârşit”.
O sintetizare pe ritmuri destul de triste a vieţii de cartier alături de Cătălina ce, pe acest album, este foarte prezentă lăsându-ţi impresia de un al patrulea membru al trupei.
Viaţa de cartier este descrisă ca o “Poveste sfârşit”, cu bune, cu rele.
Pe “Sânge latin” este descrisă partea recalcitrantă a românului, partea de familist a românului, latinului nedându-se înapoi de la nimic pentru a trăi, neuitând, totuşi, respectul către propria rasă: “Iubesc la nebunie culoarea pielii mele/ Sunt latin, latin, latin şi am belele/ De cartier, cartier, cartier, respect rasa/ Îţi fur inelu’, îţi fur ceasu’, îţi fur banii, îţi sparg casa!”.
„1, 2, 3” este o piesă cu influenţe funk, probabil Don Baxter fiind cel cel mai potrivit invitat pe o piesă cu asemenea influenţe.
În plus, nu este singurul... Mai apare o altă mai „veche” colaboratoare, Gunja.
Piesa ce dă titlul albumului, „De cartier”, este, asemeni „Poveştii fără sfârşit”, o altă relatare a vieţii de cartier, fiind pusă pe ritmuri ceva mai „vesele” iar tematica fiind una mai optimistă, un omagiu adus cartierului, cu îndemnul „Iubeşte-ţi cartierul!”.
Piesa este o altă colaborare cu Cătălina.
Într-o atmosferă fantezistă, Uzzi descrie viaţa de pârnaie, punându-se în postura unui condamnat aflat la bulău.
În acelaşi timp, piesa este o altă revoltă împotriva eternilor gabori din România.
Pe refren, cu o voce „prin staţie”, mai apare Mr. Juice (actualul Tataee).
Dedicată iubitelor lor, „Ai grijă de şmenaru' tău”, este din nou o piesă cu dedicaţie în stil propriu, bineînţeles.
Este vorba despre iubirea unei fete pentru un băiat de cartier, un şmenar.
Din nou, invitată este Cătălina Toma.
Într-o atmosferă „certăreaţă”, vulgară, tipic românească albumul se încheie.
„Limbaj de cartier” de cartier este o capodoperă extrem de obscenă, o altă demonstraţie de imaginaţie a românului când vine vorba de înjurături, pe această piesă acestea venind în rafale.
Este o colaborare cu Puya din La Familia (care apare numai pe refren) şi Tenny-E (actual Cheloo) care (surprinzător) are o strofă destul de cuminţică.
Un album impresionant, care a marcat extrem de mulţi (inclusive pe mine), ca de altfel toate materialele apărute până în prezent şi, mai mult ca sigur, şi cele ce vor urma.
Un clasic în stil West Coast apreciat şi în momentul de faţă.
Melodiile preferate de pe album ale lui ELADIO:
Toate piesele au acel ceva, dar daca e sa aleg preferatele, acestea ar fi:
*Sânge latin
*Hai să fim High
*Pentru '98
*Raid mafiot 2
*Poveste fără sfârşit
*Limbaj de cartier
*1,2,3

Melodiile preferate de pe album ale lui Catalin "D-tockszxxx" Dumitrescu: 
Toate

Nota lui ELADIO: (10)
 
Nota lui Catalin "D-tockszxxx" Dumitrescu: (10)


Toate detaliile tehnice despre album le gasesti accesand http://hiphopdinromania.blogspot.com/2010/05/bug-mafia-de-cartier-1998.html
Va asteptam cu pareri sau eventual recenziile voastre la forumul HIPHOPDINROMANIA, accesand
http://hiphopdinromania.nice-forums.com/hip-hop-romanesc-f3/recenzii-facute-de-hiphopdinromania-t21.htm

HipHopDinRomania

Blogger din 2008. Restul nu contează. https://hiphopdinromania.blogspot.com/

Trimiteți un comentariu

Ce parere ai? Trimite un comment!

Mai nouă Mai veche