Primul album al lui Rappa, “Ingeri cu coarne” a fost lansat in 2009, an in care iesea si compilatia “Rapid 86”, unde Rappa apare pe 7 din cele 12 piese. Bineinteles, nu s-a oprit aici, iar in 2010, alaturi de Leasa Dragos, a iesit “Contradictoriu”. Personal, am ramas impresionat de acest nume nou, inca de cand a scos primul sau album, in timp ce (cum chiar Rappa spunea), “lumea a fost mai interesata sa-mi analizeze etimologic numele decat sa asculte”. Insa, indiferent de cati Rappa exista in Romania (deseori se facea asocierea cu Rappa din Suceava, de la Mediaskill (?) sau confuzia cu Rappy [cei 2 Rappy]), acest Rappa din Bucuresti nu e greu sa il deosebesti de ceilalti “tizi” sau chiar mc-i, deoarece acestui Rappa ii asociezi Rapidul, dumele si/sau Leasa Dragos. Si dupa cum spuneam, Rappa, de la primul sau album, pana la cel din urma nu a stat, aratand nu numai cantitate dar si calitate. Evolutia e vizibila an de an, iar aprecierile continua sa apara, nu doar de la mine.
Revenind la “Soarele noptii”, inca de la prima privire observ ca ramane acelasi anturaj. Ii regasim pe Leasa, Sarkastik, Liry, C.C. si Shutz la microfon si Benzen, Shutz, ILLusionist si Parshiwu la productie. Dupa prima ascultare, observ si acelasi “stil” de dume si aceeasi pasiune pentru Rapid. Dar dupa cum spuneam, cel mai bine se observa evolutia, atat in flow cat si in lirica.
Albumul incepe si se termina intr-un mod interesant si original, combatibil cu titlul. Intro-ul se numeste “Rasarit”, cu Dem Rădulescu (30 septembrie 1931 - 17 septembrie 2000) care citeaza din Eugen Ionescu, iar outro-ul “Apus”. Iar daca “Rasarit” te invata cum sa fii fericit, vorbeste despre celebritate si popularitate, despre umilinta, “Apus” despre cum poti ajunge faimos. Ambele sunt asezate pe acelasi instrumental “oferit” de Shutz.
“Soarele noptii” e mult mai “serios” decat “Ingeri cu coarne”, dovada fiind piese precum “Poetul nu cerseste”, “Nu se uita niciodata” (ce vorbeste despre primele amintiri ale vietii, si despre lucrurile facute pentru prima oara in viata), “Cand cerul plange” cu Liry si Zhao (ce are ca subiect principal moartea si durerea pe care ea o aduce), “Unde se duc visele” (in care ascultam povestea lui Rappa insusi, visele pe care el le avea in copilarie, experientele prin care a trecut si pasiunile pe care le-a avut inca de mic), “Cu inima in palma” (un indemn la optimism si la fericire), “Autistul” (piesa in care Rappa seamana foarte mult cu Butch, liric vorbind), “Soarele noptii” cu Leasa Dragos si Mugurel Grasu (“noi suntem bagabontii ce nu strang mana sortii, ce rad in fata mortii, suntem soarele noptii”), “Sus pe gard” (piesa dedicata Rapidului si da, nu e o noutate cand e vorba de Rappa, dar de fiecare data reuseste sa o spuna cu alte cuvinte), “Arta face toti banii dar banii nu fac arta” (titlul piesei spune tot, piesa fiind un anti-compromis si duce cu gandul la “Poetul nu cerseste”), “Cealalta zi de nastere” (o ipoteza a mortii lui Rappa si scrierea testamentului), iar in aceasta parte “serioasa” a albumului intra bineinteles “Rasarit” si “Apus”. Cealalta parte, cea comica-caterincoasa, cea vesela, unde il intalnim pe acel “arogant pus pe glume”, e compusa din restul pieselor: “Pornostar” (“da, sunt un pornostar blasfemiator”), “In Bucuresti ca-n Chicago” cu Sarkastik si Pata (ritmuri latine cu un Rappa asa cum nu l-ai mai intalnit), “Domnii de la tara” (unde intra in vizorul sau atata “domnii de la tara” cat si “taranii de oras”), “Din centru” cu Sarkastik (preferata mea in absolut de acest album, “cu grasu! xxl? nu mugurel!”), “Dilitignore” cu Leasa Dragos(viata de messenger e tot mai frecventa printre noi. Rappa si Leasa se pun pe combinat de aceasta data) si “Nu ma cunosti” cu C.C. si Shutz (vorbeste despre exact ce spune titlul).
Separarea albumului nu e necesara, dar arata cu siguranta maturizarea muzicala al lui Rappa care abordeaza subiecte din ce in ce mai serioase.
Iar daca “Ingeri cu coarne” era eclipsat de discutiile referitoare la porecla “Rappa”si “Contradictoriu” de certurile cu Liry, Nai’gh’bah si Brugner nici “Soarele noptii” nu putea sa nu fie “dus in alta directie” de forumisti, subiectul de dezbatut de aceasta data fiind fotbalul. Din fericire, aceste 3 albume au in comun aprecierile.
Melodiile preferate de pe album:
* ”Din Centru (cu Sarkastik)”
* “Unde Se Duc Visele”
* “In Bucuresti Ca-n Chicago (cu Sarkastik si Pata)”
Nota: (8,5)
Toate detaliile tehnice despre album le gasesti accesand http://www.hiphopdinromania.org/2011/02/rappa-soarele-noptii-2011.html .
Si va invit sa cititi toate recenziile pe forumul HipHopDinRomania accesand http://hiphopdinromania.nice-forums.com/hip-hop-romanesc-f3/recenzii-t21.htm. Asteptam pareri si critici.