În data de 13
martie 2020, Jay Electronica a lansat mult așteptatul album de debut, A Written Testimony și aparent pentru unii este un flop. O fi pentru că
aproape toate piesele sunt cu Jay Z, o fi pentru că nu are melodii de petrecere,
o fi pentru că nu e trap, o fi pentru că e un album pentru o anumită categorie
de oameni, de o anumită etnie și religie? Nu am aflat pentru că nu mi-a păsat,
așa sunt ascultătorii rapului mai nou, nimic nu le place.
A fost nevoie de 40 de zile pentru a
înregistra albumul, din 26 decembrie 2019 până în data de 6 februarie 2020 și
de producțiile lui Swizz Beatz, Hit-Boym The Alchemist, No I.D., Khruangbin și
însuși Jay Electronica care s-a ocupat de 6 piese din cele 10, iar majoritatea
pieselor conțin voci fără credite, după noul sistem folosit de unii artiști
independenți, chiar dacă în cazul de față albumul a fost lansat prin label-ul
lui Jay Z, Roc Nation, cel din urma fiind chiar cel care nu este acreditat, din
evidente motive, iar pe lânga Jay Z îi mai întâlnim (mai oficial însă) pe
Travis Scott și The-Dream.
Trecem peste ce am zis mai sus pentru că
gusturile nu se discuta, iar unii au gusturi de căcat și intrăm mai adânc în
album chiar prin intro, "The
Overwhelming Event" care conține 2 sample-uri: Theme de Gerbier de Eric
Demarsan și controversatul Louis Farrakhan cu pasajul Who Are the Real Children
of Israel?. Controversat atât el cât și
pasajul, Farrakhan analizând instaurarea lumii moderne și rădăcinile
supremației albilor, el la rândul lui fiind acuzat pentru părerile lui
(așa-zise) antisemite și de supremație neagră (black supremacist dacă dorești),
iar încheierea intro-ului duce chiar acolo unde citează făptul că oamenii de
culoare a Americii sunt adevărații copii al Israelului, ei fiind alegerea lui
Dumnezeu referința fiind clară înspre ceea ce el considera adevărata religie
(cea practicată și de Electronica), islamul. Și ca totul să se lege, Ghost of
Soulja Slim face referințe la Sinagoga lui Satan despre care Electronica a mai
cântat și în 2014 pe Better Tune with the Infinite (revelația 2:9 și 3:9 pentru
mai multe detalii) și Kate Rotchschild, aceasta fiind la baza multor teorii
antisemite, iar Paul Rosenberg l-a acuzat pe Electronica de antisemitism,
probabil coincidența cu Farrakhan fiind intenționată pentru atrage aceleași acuze. Electronica a spus că
este deschis ca Paul să îl înfrunte în dezbarerea versurilor și a declarat că
piesa este răzbunarea lui față de Rothschild. Pentru cine nu știa deja, Soulja
Slim (James Adarryl Tapp, Jr.) a fost ucis în 2003, el fiind din New Orleans,
cartierul Magnolia la fel ca Electronica. Tematică este cea întâlnită în ultima
perioadă: brutalitatea poliției asupra negrilor, furtul albilor și asuprirea
negrilor (fiind citat Jim Crow), civilizațiile antice ale negrilor și mai pe
scurt, tot ce ține de istoria glorioasă a poporului African, subiect greu de
digerat de noi albii, foarte plăcut pentru afroamericani (africanii nativi
neavând astfel de „filme”) în special. Pe piesă găsim 3 sample-uri: Jennifer’s
French Movie de John Williams, Black Soul Brothers de Miguel De Deus și Small
Studio Audience of Children: Big Cheer, Cheering 01 de Sound Ideas. Foarte
interesante de altfel și foarte ironice în contextul discuției alb/negru și al
artei (muzicale de această dată). De ascultat sample-urile, geniale din punct
de vedere muzical.
The Blinding
continuă scenariul, referințele la Africa și islam (Kayfa hal-uk? Kayfa Hal-uk,
habibi? – Ce faci? Ce faci, draga mea? Și „Once upon a time there was a likkle
yout, the cub of lion, a stowed away captive, a long way home from Zion – rădăcinile
raggae-ului, leui lui Iuda și Haile Selassie, din nou referiri la Israel). Am avut o dezbatere pe tema termenului
Babushka, folosit impropriu (în loc de matrioshka) atât pentru jocul de cuvinte
cu Bush (atât numele propriu cât și traducerea, tufiș, fumez tufiș) și piesa cu
numele Babushka lansat de Kate Bush în 1980. Referința la Mars (When I look
inside the mirror all I see is Mars) se referă la fiica sa care se numește
chiar așa, ea fiind fructul relației de 5 ani cu Erykah Badu. 5 sample-uri de
această dată: Blinding Lights de The Weeknd, Blinding Lights de Alyssa Shouse,
Blinding Light Show/Moonchild de Triumph, City of Blinding Lights de U2 și
remixul Hot Chip 2006 la aceeași piesă de U2.
The Neverending
Story, prezintă din nou originile: Mahalia (din nou, atât el cât și Mahalia
Jackson sunt din New Orleans), Frankie Beverly (referință la Maze cu Frankie
Beverly și piesa Golden Time of Day de pe albumul din 1978 cu același nume și zâmbetul
său, dinții de aur fiind un o alt lucru tipic pentru New Orleans), din nou versuri
despre Babylon (revelația 18:2) și tradițiile islamice (it’s the day of Qiyamah
/ ziua învierii în arabă sau cum o cunoaștem noi, ziua judecății), Freemason-ii
(with the master’s grip to pull the sleeping giant out the ditch, referitor la
strângerea de mână când un nou membru este inițiat) și la ceea ce se întâmplă
în prezent (what a time we livin’ in, just like the scripture says, eartquakes,
fire and plagues, the resurresction of the dea) referitor la schimbările
climatice care au cauzat incendiile din Australia, Amazon etc, cutremure și
Coronavirusul, care după spusele lui se regăsesc în Scripturi. Din nou o serie interesantă
de sample-uri: The Neverending Story de Mega Agentes X, Neverending Story de
Scooter, Neverending Story de The Love Crew, Biscay Bay (Ferry Tayle
Neverending Story Remix) de ReOrder și Stine Grove, Neverending Story de Gerda
Gabriel și Peter Ehrlicher și bineînțeles, în propriul stil Electronica, filmul
The NeverEnding Story din 1984.
Shiny Suit
Theory. Din nou, paralele biblice și cel mai important cu titlul, întoarcerea
la vremurile în care religiile nu existau, mitologia Yakub și în esență “costumul
de piele”, bineînțeles referințele la culoarea pielii și origini, dar care duce
tot în present la vicii și necesități (Nigga, fuck the underground you need to
win a Grammy) și luxul “necesar” pentru negrii din ziua de azi (It’s the return
of the black kings, Luxurious homes, fur coats and fat chains), din nou, paralelă
cu trecutul glorious al Africii și bineînțeles morala: “return of the black
kings.” Găsim 2 sample-uri: Ain’t Got the Love (Of One Girl on My Mind) de The
Ambassadors și Small Audience of Children: Big Cheer, Cheering 01 de Sound
Ideas.
Universal Soldier. Din nou arabă și islam, din nou originile
africane și sclavie, din nou revenirea la bogăție a negrilor, din nou Nation of
Islam, din nou diaspora africană și tot ce ține de africanii islamiști în
general. Puțin de vorbit
despre text, dar foarte interesante sample-urile, toate din piese care se
numesc Universal Soldier, de Bushido, Donovan, Buffy Saine-Marie, The
Highwaymen (Folk Band) și First Aid Kit.
Flux Capacitor. Bănuiesc că ai înțeles deja unde bate dacă
te gândești la filmul Înapoi în viitor. Deci da, din noi paralela
prezent/trecut, din nou sclavie, din nou opulență. Sample-ul e din The Flux Capacitor
de The Outside Agency.
Fruits of
the Spirit. Este singura piesă în
care apare doar Electronica. Ca subiect, tot ce ai citit mai sus. Se amestecă
printre versuri Tatăl nostru, în spaniolă. Din nou atacuri către Israel (Satan struck Palestine with yet another
mortar), din nou sclavie (my train is on schedule, But I Had to take the
Underground Railroad like Harriet / Harriet Tubman fiind o activistă politică
născută în Maryland în sclavie. S-a folosit sample-ul Because I Love You de The
Imaginations.
Ezekiel's
Wheel. E clar din nume referința, dar ar trebui să ne obișnuim deja pe
final, deoarece tot albumul e pe aceeași temă. S-au folosit sample-urile Evensong de Robert
Fripp și Brian Eno și The Flying Saucer de Bauchanan și Goodman.
A.P.I.D.T.A., pentru cine nu știa, All Praise Is Due To
Allah (toată gratitudinea I se datorează lui Allah). O piesă despre legătura
spirituală dintre oameni, mai ales față de cei care nu mai sunt printre noi.
Piesa conține sample din A Hymn de Khruangbin.
După nenumărate ascultări, analize asupra textelor și
ascultarea sample-urilor, cum am spus și la început, albumul poate fi greoi. Fie
ești alb și nu ai legătură cu istoria lor (a afroamericanilor și a negrilor în
general), fie ești negru dar nu islamic, fie starea ta nu acceptă un sound
lent, codat și poetic. Dar Electronica, e stilul lui, e ceea ce îl reprezintă,
ce îl macină, ce îl caracterizează etnic și cultural. Asta bineînțeles mai ales
ca text. Muzical vorbind este o capodoperă bine lucrată, bine gândită și foarte
bine structurată.
Alte informații despre album le găsești aici: http://www.hiphopdinromania.org/2020/03/de-afara-jay-electronica-written.html