Cu o populație de nici 10 milioane de locuitori, dar cu o
istorie destul de glorioasă datorită dualismului austro-ungar, vecinii noștri
maghiari au o fundație foarte veche în hip-hop și în același timp necunoscută
publicului din România, din motive greu de înțeles ținând cont că este vorba de
un stat vecin, dar care poate la fel ca Ucraina, Bulgaria sau Serbia, limba a
fost principalul motiv care ne-a îndepărtat (spre deosebire de Moldova) de
cultura acestor țări, în cazul de
față (pentru că asta ne privește), rapul.
În timp ce după
revoluție începeau să apară cu teamă primele casete pirat și să inspire primii
artiști, oameni care acum sunt veterani, în paralel, în mod similar și în
Ungaria luau naștere primele trupe, iar unele treceau de la alte genuri la rap,
exact ca la noi. Trupe și artiști precum Gaz pe Foc (Albumul Rebel, lansat independent în 1994 e una din primele tentative de rap de la noi, cu Zahăr Cubic,
J.D Fire și X-Machine pe partea de rap, Dj Ion Iliescu ca dj și pe partea de
beaturi, Jok D Rok la chitară și Doctor T.B. la clape) sau Aurelian Temișan în
1999 cu Fortăreața erau doar tentative și tranziții de la un gen la altul, de
scurtă durată pentru acești artiști în istoria rapului, iar ca fapt divers, pe
cât de bătrân cel puțin mie îmi pare, Temișan are „doar” 47 de ani.
Am scos vârsta în
evidență pentru că primul artist despre care voi scrie este Zana Zoltán aka Ganxta Zolee, în vârstă de 54 de ani.
Veteranul incontestabil al rapului, fiu de actori, jucător profesionist de hochei pe gheață, rapper, actor, rocker și-a început cariera în 1988 cu Őrjítő
Gyógyhullám, a continuat cu Block în 1989 și Dance, apoi cu Sex Action din 90
până în 98 și din 2004 până în prezent, Fuck Off System din 2006 și Kartel din
1995 până în prezent. Baterist în Sex Action încă dinainte de trupa underground Kartel alături de care a lansat albumul Egyenesen a gettóból (în
engleză: Straight out the ghetto) care nu a avut success din punct de vedere
commercial, iar single-ul "Boom a fejbe" (Eng.: Boom to the head) a
fost puțin în acea perioadă la radio reușind să intre în top 20 la Danubius
Rádió (singurul radio comercial care acoperea în acea perioadă toată Ungaria).
În 1995 și 1997, cu influențe latino, au lansat albumele Jégre teszlek
(Eng.: Put you on ice) și Helldorado, album certificate în Ungaria cu
discul de platină pentru cele 50000 de unități vândute.
Ca peste tot,
pentru că mereu așa a vrut moda rapului, artiștii comerciali erau sub atacul
artiștilor underground, aceștia din urmă fiind reprezentați în Ungaria de Kriminal
Beats, WacuumAirs, Gimmeshot, S-10, Garage sau Bloose Broavaz. Situația din nou
este foarte similară cu cea din România de la sfârșitul anilor 90 și începutul
anilor 2000 când „Cartelul” (foarte comercial, reprezentat de La Familia,
Il-Egal și B.U.G. Mafia) era atacat de Sindicat (în special Getto Dacii și
R.A.C.L.A.).
O altă situație
similară cu cea a României o face tranziția de la gangsta rap la rap creștin.
Lory B de la Kartel trecea la rap creștin, în timp ce O.G. Sámson lansa
Ganjaman, iarba și nudurile din videoclipuri fiind sinonime cu succesul
garantat, iar Kartel-ul adopta un nou membru, Dopeman, cu origini rrome și un
stil similar cu al lui Master P, dar acesta abandonează trupa și se axează pe
cariera solo și producția altor rapperi precum trioul Fekete Vonat sau Majka Papa, concurent la Real World (Valo
Vilag), iar albumele sale Magyarország rémálma (Eng.: Nightmare of
Hungary) și A város másik oldalán (Eng.: On the other side of the city) luând
discul de aur pentru cele 15000 de unități vândute și respectiv discul de
platină în 2001.
Din nou asemănător
cu ceea ce se întâmpla în România, scena ungurească avea parte în simultan și
de trupe „comedy rap” precum Rapulok (1992-1994), Animal Cannibals (la
începutul anilor 1995, fiind prima trupă maghiară cu un clip pe canalul francez
MCM, la piesa "Kérek egy puszikát!"). Datorită succesului au reușit
să lanseze seria de battle MC prezentă în toate cluburile din Ungaria, numită
Fila Rap Jam, la finala de la Budepesta din 1996 fiind câștigător Sub Bass
Monster, iar primul său album lansat în 2000 (Félre az útból (Eng.: Get
out of the way)) fiind recompensat cu discul de platină, iar cel de-al doilea
din 2001 cu discul de aur.
Gangsta Zolee și
Kartel au avut parte întotdeauna de succes, reușind să ajungă la 120 000 de
unități vândute, un record pentru perioada post comunistă în istoria muzicii
din Ungaria atingând limita pentru discul de platină, albumul lor de debut
fiind cel mai de succes CD din categoria pop și rap. Pare contradictoriu pentru
că am spus inițial că albumul lor de debut nu a avut succes, dar Egyenesen a
gettóból, lansat în 1995, a atins
aceste cifre de abia în 2002. Ulterior, limita pentru discul de plată a scăzut.
Ca scop informativ, Ungaria a fost un stat satelit al Uniunii Sovietice din
1949 și până în 23 octombrie 1989 când comunismul a fost desființat.
Alți artiști cunoscuți în Ungaria ar mai fi: Joci Papai (de etnie rromă,
concurent la Eurovision în 2017), Funktasztikus de la Kamikaze (activ din 1997), Speak, Hosok, FankaDeli,
Akkezdet Phiai, DSP, Artoscsaba, Punnany Massif, Minimal Project, MC Goz, Az
Arral Szembe, NKS, Mentha, Norba, Bankos, Riddler, Siska Finuccsi,
Barbarfiverek, Tibbah, TM, Suhancos, Anonim MC, Mr. Busta, Day, Rhyme Project,
Deego, Panikszoba, Rydu, Zold Ovezet, Bobakrome, Tirpa, Sectah, The Steve,
Fluor, 2Arc, Mikrofontos & Rovo, Dopeman sau Majka.
Killakikitt și Aza
au apărut pe blog pe parcursul anilor, în 2014 Killakikitt lansând cu Snowgoons
albumul KillaGoons (cu invitați precum Onyx, Snak the Ripper,
Merkules sau Slaine).
O istorie așadar
similară cu a noastră din toate punctele de vedere, cu o cădere a comunismului
în același an și influențe similare în cultura hip-hop, dar necunoscută în
România, datorită rivalității
teritoriale și mai ales a barierei lingvistice.
Urmează Bulgari.