#1000deCuvinte: Hip-Hop-ul din Ungaria


Cu o populație de nici 10 milioane de locuitori, dar cu o istorie destul de glorioasă datorită dualismului austro-ungar, vecinii noștri maghiari au o fundație foarte veche în hip-hop și în același timp necunoscută publicului din România, din motive greu de înțeles ținând cont că este vorba de un stat vecin, dar care poate la fel ca Ucraina, Bulgaria sau Serbia, limba a fost principalul motiv care ne-a îndepărtat (spre deosebire de Moldova) de cultura acestor țări, în cazul de față (pentru că asta ne privește), rapul.

În timp ce după revoluție începeau să apară cu teamă primele casete pirat și să inspire primii artiști, oameni care acum sunt veterani, în paralel, în mod similar și în Ungaria luau naștere primele trupe, iar unele treceau de la alte genuri la rap, exact ca la noi. Trupe și artiști precum Gaz pe Foc (Albumul Rebel, lansat independent în 1994 e una din primele tentative de rap de la noi, cu Zahăr Cubic, J.D Fire și X-Machine pe partea de rap, Dj Ion Iliescu ca dj și pe partea de beaturi, Jok D Rok la chitară și Doctor T.B. la clape) sau Aurelian Temișan în 1999 cu Fortăreața erau doar tentative și tranziții de la un gen la altul, de scurtă durată pentru acești artiști în istoria rapului, iar ca fapt divers, pe cât de bătrân cel puțin mie îmi pare, Temișan are „doar” 47 de ani.

Am scos vârsta în evidență pentru că primul artist despre care voi scrie este Zana Zoltán aka Ganxta Zolee, în vârstă de 54 de ani. Veteranul incontestabil al rapului, fiu de actori, jucător profesionist de hochei pe gheață, rapper, actor, rocker și-a început cariera în 1988 cu Őrjítő Gyógyhullám, a continuat cu Block în 1989 și Dance, apoi cu Sex Action din 90 până în 98 și din 2004 până în prezent, Fuck Off System din 2006 și Kartel din 1995 până în prezent. Baterist în Sex Action încă dinainte de trupa underground  Kartel alături de care a lansat albumul Egyenesen a gettóból (în engleză: Straight out the ghetto) care nu a avut success din punct de vedere commercial, iar single-ul "Boom a fejbe" (Eng.: Boom to the head) a fost puțin în acea perioadă la radio reușind să intre în top 20 la Danubius Rádió (singurul radio comercial care acoperea în acea perioadă toată Ungaria). În 1995 și 1997, cu influențe latino, au lansat albumele Jégre teszlek (Eng.: Put you on ice) și Helldorado, album certificate în Ungaria cu discul de platină pentru cele 50000 de unități vândute.

Ca peste tot, pentru că mereu așa a vrut moda rapului, artiștii comerciali erau sub atacul artiștilor underground, aceștia din urmă fiind reprezentați în Ungaria de Kriminal Beats, WacuumAirs, Gimmeshot, S-10, Garage sau Bloose Broavaz. Situația din nou este foarte similară cu cea din România de la sfârșitul anilor 90 și începutul anilor 2000 când „Cartelul” (foarte comercial, reprezentat de La Familia, Il-Egal și B.U.G. Mafia) era atacat de Sindicat (în special Getto Dacii și R.A.C.L.A.).

O altă situație similară cu cea a României o face tranziția de la gangsta rap la rap creștin. Lory B de la Kartel trecea la rap creștin, în timp ce O.G. Sámson lansa Ganjaman, iarba și nudurile din videoclipuri fiind sinonime cu succesul garantat, iar Kartel-ul adopta un nou membru, Dopeman, cu origini rrome și un stil similar cu al lui Master P, dar acesta abandonează trupa și se axează pe cariera solo și producția altor rapperi precum trioul Fekete Vonat  sau Majka Papa, concurent la Real World (Valo Vilag), iar albumele sale Magyarország rémálma (Eng.: Nightmare of Hungary) și A város másik oldalán (Eng.: On the other side of the city) luând discul de aur pentru cele 15000 de unități vândute și respectiv discul de platină în 2001.

Din nou asemănător cu ceea ce se întâmpla în România, scena ungurească avea parte în simultan și de trupe „comedy rap” precum Rapulok (1992-1994), Animal Cannibals (la începutul anilor 1995, fiind prima trupă maghiară cu un clip pe canalul francez MCM, la piesa "Kérek egy puszikát!"). Datorită succesului au reușit să lanseze seria de battle MC prezentă în toate cluburile din Ungaria, numită Fila Rap Jam, la finala de la Budepesta din 1996 fiind câștigător Sub Bass Monster, iar primul său album lansat în 2000 (Félre az útból (Eng.: Get out of the way)) fiind recompensat cu discul de platină, iar cel de-al doilea din 2001 cu discul de aur.

Gangsta Zolee și Kartel au avut parte întotdeauna de succes, reușind să ajungă la 120 000 de unități vândute, un record pentru perioada post comunistă în istoria muzicii din Ungaria atingând limita pentru discul de platină, albumul lor de debut fiind cel mai de succes CD din categoria pop și rap. Pare contradictoriu pentru că am spus inițial că albumul lor de debut nu a avut succes, dar Egyenesen a gettóból, lansat în 1995, a atins aceste cifre de abia în 2002. Ulterior, limita pentru discul de plată a scăzut. Ca scop informativ, Ungaria a fost un stat satelit al Uniunii Sovietice din 1949 și până în 23 octombrie 1989 când comunismul a fost desființat.
Alți artiști cunoscuți în Ungaria ar mai fi: Joci Papai (de etnie rromă, concurent la Eurovision în 2017), Funktasztikus de la Kamikaze (activ din 1997), Speak, Hosok, FankaDeli, Akkezdet Phiai, DSP, Artoscsaba, Punnany Massif, Minimal Project, MC Goz, Az Arral Szembe, NKS, Mentha, Norba, Bankos, Riddler, Siska Finuccsi, Barbarfiverek, Tibbah, TM, Suhancos, Anonim MC, Mr. Busta, Day, Rhyme Project, Deego, Panikszoba, Rydu, Zold Ovezet, Bobakrome, Tirpa, Sectah, The Steve, Fluor, 2Arc, Mikrofontos & Rovo, Dopeman sau Majka.

Killakikitt și Aza au apărut pe blog pe parcursul anilor, în 2014 Killakikitt lansând cu Snowgoons albumul KillaGoons (cu invitați precum Onyx, Snak the Ripper, Merkules sau Slaine).

O istorie așadar similară cu a noastră din toate punctele de vedere, cu o cădere a comunismului în același an și influențe similare în cultura hip-hop, dar necunoscută în România,  datorită rivalității teritoriale și mai ales a barierei lingvistice.
Urmează Bulgari.

HipHopDinRomania

Blogger din 2008. Restul nu contează. https://hiphopdinromania.blogspot.com/

Trimiteți un comentariu

Ce parere ai? Trimite un comment!

Mai nouă Mai veche