Hip-Hop-ul (nu
doar cel românesc) mereu a fost în parte și un mediu toxic. La „casele mai mari”
se numește beef. Adică 2 rapperi (sau mai mulți) care „nu se halesc” au chef de
o fripturică (beef). Deseori se întâmpla să fie făcute anume, regizate pentru a
atrage atenția publicului, fiind dovedit științific faptul că scandalul și
bârfa atrage pulimea.
Casele de discuri
vor bani, artiștii vor bani, fanii deseori vor doar să se bage în seamă. Un mediu
toxic care ne implică pe toți.
Am pățit deseori
să nu promovez un artist doar pentru că sunt certat cu cel cu care a colaborat.
Mediu toxic.
Am pățit să nu
îmi mai placă un artist doar pentru că după ce am schimbat 2 cuvinte cu omul
din spatele artistului mi-am schimbat părerea despre el. Mediu toxic.
Cu siguranță
mulți au făcut cu mine la fel. Nu îmi place de Eladio deci evit blogul, îi evit
articolele, îi evit postările. E normal. Mediul toxic din hip-hop e ceva normal
și cum am spus ne implică pe toți.
Încă de pe vremea
primelor casete de rap, veteranii noștri se certau. Cu toții știm de cearta
dintre R.A.C.L.A. sau Pirats Klan și La Familia. Deja de pe atunci eram
obișnuiți să alegem o tabără. Apoi fani B.U.G. Mafia și La Familia au ales încă
o tabără, iar unii au fost din prima zi cu La Familia. Din nou, e normal,
mediul e toxic.
A fost o altă
perioadă în care rapul nu se vindea, numărul de fani era fixat pe la 3000 în
realitate și câteva milioane în mediul virtual. Cei ce își duceau pâinea acasă
erau mulțumiți. Apoi au intrat în hip-hop GSP și Adevărul, o mulțime de artiști
alegând partea total opusă rapului pentru atenție, pentru a-și lărgi publicul.
Aparent mulți din ei nu au reușit decât să îl piardă văzând situația actuală. E
greu de înțeles de ce ai avea probleme cu cineva care vrea să se facă auzit și
prin alte surse decât cele tradiționale nișei.
Artiștii mari au
încercat să își facă veșnicele bisericuțe, dar doar șefii au reușit să
supraviețuiască. BUG Mafia a făcut Casa. Luchian nu a scos vreun album, XXL și
10 Grei practic nu mai există ca duo, M&G la fel și la fel toți cei care au
apărut pe compilație. Rezistă eroic la Casa BUG Mafia. La fel a pățit și
JerryCo. Dacă ne îndreptăm atenția înspre 20 CM, treaba e și mai toxică, după
ce Spike și Guess Who au plecat de acolo știm cu toții ce s-a întâmplat,
ultimele piese cu dedicații fiind destul de proaspete. Nimeni Altu’ a trebuit
să își lanseze albumele fără sprijinul 20 CM.
Și deși băieții
plecați de la 20 CM și Casa au format Okapi, au fost câțiva care mi-au scris că
au fost invitați să lucreze cu ei, dar mediul și privirile celor care erau deja
acolo erau ca ale câinilor cărora încerci să le iei osul. Nu spun că ar fi așa
deoarece nu am fost prezent, dar dacă e, dovedește din nou mediul toxic.
Și eu la început am încercat să mă fac
auzit și când m-am făcut auzit, în timp ce unele site-uri m-au invitat să scriu
pentru ele (UZR, HHK etc), unii care scriau deja pentru acele site-uri se
simțeau amenințați. Pentru ce? Se făcea totul gratis! Nu am reușit sa înțeleg
motivul acelor „nu e nevoie de un alt site, suntem deja prea mulți”. Dar mediul
e toxic. Chiar și eu după discuția cu fondatorul unui site cu nume de oaie am
aflat că pagina site-ului a devenit o pagină de „sape premium”. M-am bucurat
oarecum, e în sânge aparent să ne comportăm așa. Probabil alții la rândul lor
așteaptă să dispară hiphopdinromânia. Și eu la rândul meu am ajutat (deși nu am
avut niciodată nevoie și peste un deceniu de blog dovedește asta) unii oameni
să aibă o voce, să le rămână cuvintele lor undeva. Dar deși totul a decurs normal și cu respect,
niciunul din ei nu se înghesuie să dea un share site-ului, măcar o dată la 1
an, de like-uri nu mai vorbim. Nu că like-urile mi-ar aduce bani. Unii preferă
like-urile la pagină și postări, alții vizitatorii. Nu îmi vine în minte niciun
site de hip-hop din România să fi făcut performanțe demne de lăsat în istoria
culturii. Unii au fost bazați, colaborau cu nume mari, alții erau nume mari și
încercau să facă ceva unic pentru România (vezi revista), alții au avut
emisiuni la TV, dar din punctul meu de vedere nimeni nu a reușit să facă ceva
demn de menționat când hip-hop-ul românesc o să împlinească 40 de ani. Iar la
asta putem adăuga micile certuri, videoclipurile eliminate, interviurile
anulate și alte zeci sau chiar sute de exemple ale altor oameni care se plâng
de ceea ce reprezintă rapul românesc. E ok ca cei care pot să mănânce de pe
urma lui să o facă. E ok ca cei care deși nu au talent, să mănânce și ei, dar
nu e ok să rămână un gen care să intre la radio doar când veteranii se prezintă
la porțile lor și deși am auzit și alți artiști la unele radiouri, acel „unele”
o să îmi sâcâie mereu cheful de a vedea un rap de calitate, plin de colaborări
internaționale bune, plin de piese la radio și tv, făcut după bunul plac și nu
după cum dirijează „șeful” și mai ales cuvântul care cândva deosebea hip-hop-ul
de orice altceva: UNITATE.
Știu că mulți sunt de o altă părere, o
discuție de genul am mai avut-o și în trecut, deși unii din ei au fost primii
care s-au plâns când pandemia a mâncat a 2-a lună de salariu. E bine să gândim
diferit, dar nu e bine să negăm faptele și evidența. Nici nu prea mai avem
rapperi talentați, la fel ca în fotbal vorbim de aceleași personaje și alea
câteva noi care între timp au un deceniu de carieră. Dar timpul ne dă
răspunsurile.
din pacate cearta dintre pirati si Ilegal/La Familia nu a fost regizata si nici nu a fost facuta pentru comert, asa ceva nu exista atunci. Am vazut cu ochii mei cum niste smardoi de Trapezului au sarit si i-au dat bataie lui Tase pentru cantecul Regele dealului, sincer nu a meritat cantecul vs bataia, dar asa e in cartier daca ti-o arzi cu unii din liga inferioara incep sa dea la picioare.
RăspundețiȘtergere