"Cultură de ghetou" - B.U.G. MAFIA în revista PRIVIREA din anul 1999

 

  • Pantelimon este acum buricul tîrgului
  • Black UnderGround - deasupra tuturor


 Așa au început să facă bani și cei de la BUG Mafia: prin muzică. Cîteva distincții sînt necesare: rapul este de fapt o formă de discurs ritmat, iar hip-hopul este muzica de acompaniament care însoțește textul. Este de multe ori o muzică adaptată după melodii celebre aparținînd altor genuri. Dar dincolo de acest talent muzical rămîne textul. Și, de obicei, o dată cu intrarea în topuri, violența limbajului se diminuează, treptat - treptat. Raperul, fie el român sau american, pare a avea aceeași dorință, banii. Pentru multe trupe celebre aceasta a fost soluția de a ieși din mizeria cartierului și au avut de la bun început această intenție, așa că ieșirea s-a făcut oarecum firesc.

Drumul celor de la BUG spre centru nu este însă ușor. Versurile lor sînt mai mult decît șocante și continuă să rămînă așa. La Turnu Severin au fost arestați de poliția locală pentru proliferarea de cuvinte obscene în public. Apoi drogurile au devenit o problemă reală. Mulți din tovarășii noștri au murit din cauza lor, Mircea Nebunu este unul dintre ei și are o piesă dedicată în ultimul album. Violența de limbaj și modul de viață pe care îl promovează și care face pînă la urmă parte din spectacolul pe care ei îl oferă, nu pot fi decît controversate. Textele lor încalcă de fapt Codul Penal și întrebarea care se pune este dacă în afara admirației pentru libertatea de ///// va mai exista și altă reacție la adresa provocării pe care o lansează. Dar dacă aceste reguli există, ele trebuie respectate. Marea problemă începe cînd regulile nu vor mai reuși să îngrădească accesul spre public al unui mesaj obscen. Este pretextul exprimării artistice suficient pentru a străpunge această barieră? Cei trei băieți de la BUG Mafia pun pînă la urmă, fără să vrea, societatea noastră într-o mare încurcătură. Cum poate ea accepta propriile norme, fără să-și bată joc de ele în numele unei libertăți prost înțelese?


 De fapt, cultura de ghetou care iese la suprafață nu este una rebelă, ci una paralelă cu cea deja oficializată - adică difuzată pe posturile de radio și TV. Undergroundul aparține radiourilor pirat, cîteva zeci în București, niciodată luate în serios, deși populare. Iar paradoxul face ca odată făcut pasul din ilegal în legal, cartierul să nu mai fie ca și pînă atunci. Ce vor face cei de la BUG? Vor intra o dată cu piesele lor mai temperate în lumea showurilor de dragul banilor care pot rezulta de aici sau vor rămîne "de cartier"? Își vor trăda frații? Răspunsul depinde însă mai puțin de ei cît de această cultură oficială a radiourilor și televiziunilor, a showurilor pe bani, care poate avea puterea să-i asimileze fără să le șteargă identitatea. Pînă la urmă "iubește-ți cartierul" trebuie să ajungă doar un slogan electoral într-o competiție pentru alegerea celui mai destoinic primar de sector.

INFO ALBUM "De Cartier" pe #hiphopdinromania: https://hiphopdinromania.blogspot.com/2010/05/bug-mafia-de-cartier-1998.html 

HipHopDinRomania

Blogger din 2008. Restul nu contează. https://hiphopdinromania.blogspot.com/

Trimiteți un comentariu

Ce parere ai? Trimite un comment!

Mai nouă Mai veche