“Sunt Raz-One – producător și beatmaker de
origine română, care locuiește în Germania.
Primii pași în domeniu i-am făcut în 2001, când
am produs primele beat-uri. Fac parte din crew-ul Facem Records, iar prima mea
apariție discografică a avut loc în 2005, un skit pe albumul «Dificultăți
tehnice» (C.T.C.), interludiul de la sfârșitul piesei «Asaltul». Au urmat
producții pentru Cedry2k, Nwanda, Carbon, Aforic, Deliric, DOC, Vlad Dobrescu,
Bitză, Grasu XXL, Guess Who, Junky, Subsemnatu etc., mai târziu venind și
colaborările internaționale, cu artiști din Germania, Spania, Ghana sau Nigeria,
printre care Haze, Lakmann, Megaloh, Diggy Mac Dirt, Die P, Pufuleti (Joe
Space), Mistah Nice, B.A.F., Kwam.E, M-Square, Kromanteng sau Modenine.
«Razmatazz», albumul meu de debut, este un
album de instrumentale, în prim plan aflându-se muzica. Proiectul face
trimitere la albumul «Jazzmatazz» al lui Guru și la label-ul Blue Note Records,
referirea la acestea existând încă din titlu, fiind și un omagiu adus muzicii
de care Raz-One, artistul, a fost influențat și modul în care se reflectă
aceasta în instrumentalele pe care le creează.
Acustic vorbind, însă, îmi urmez propria cale,
«Razmatazz» reprezentând propria mea interpretare și viziune vis-a-vis de jazz.
Sound-ul materialului reprezintă un melanj de
hip-hop-ul cu infuzii de jazz și cu toate că mare parte din piese au fost
compuse la clapă, nici sample-urile nu lipsesc. Majoritatea negativelor au fost
produse pe parcursul ultimilor zece ani, însă lucrul propriu-zis la album l-am
început în septembrie 2019. În primă fază am selectat din piese, apoi le-am șlefuit
pe fiecare în parte. Piesele au fost realizate în programele Logic9 și LogicX,
procesul creației a implicând doar folosirea unui laptop, iar mastering-ul este
contribuția lui Figub Brazlevič, despre care voi vorbi puțin mai târziu.
Albumul a apărut la Krekpek Records, o casă de
discuri independentă din Berlin. Ca și brand, Krekpek există de mai bine de
zece ani, creatorul acestuia fiind graficianul Benne Basquiat. Ideea de label a
prins viață ceva mai târziu, în 2015, alături de Figub Brazlevič. Cu Figub mă
cunosc de când m-am stabilit în Berlin, în 2009, când tocmai se mutase și el
aici. Din start ne-am înțeles bine, având aceeași pasiune: beatmaking-ul.
De ce am ales să lansez un album instrumental
și nu unul cu M.C.-i? Scopul principal este acela de a mă prezenta ca artist de
sine stătător, de a-mi promova muzica, totodată dorindu-mi să stârnesc
interesul oricărui iubitor de muzică, nu doar pe al celor din zona hip-hop.
Avantajul muzicii instrumentale este că poate fi înțeleasă de oricine și, în
același timp, se potrivește în orice context: fie că te afli singur acasă, fie
că ești cu prietenii la o cafenea sau într-un bar, tipul acesta de muzică se
încadrează perfect în atmosferă. În Berlin, de exemplu, nu este ceva neobișnuit
să auzi cum din boxe curge un loop de jazz pe un set de tobe de hip-hop, atunci
când stai la coadă să îți cumperi o cafea sau când ești sub umbreluță, cu berea
în față.
De mai bine de zece ani, în Germania există o
mișcare a beatmaker-ilor. Există artiști care lansează albume instrumentale,
fac show-uri în cadrul cărora își susțin beat set-ul (unii dintre ei chiar pe
plan mondial), au propriul merch (șepci, tricouri, etc.), bucurându-se de
aceeași expunere ca și M.C.-ii.
Menționez doar câteva nume, sunt primii care îmi vin în cap: Suff Daddy, Brenk
Sinatra, TwitOne sau WunTwo.
Sper, cumva, să inspir prin acest material
beatmaker-ii din România să urmeze această rețetă. Sunt o mulțime de
producători talentați în țară, care au un potențial imens și pot avea succes
oriunde în lume.”
Artistul poate fi găsit aici:
Instagram:
https://www.instagram.com/raz_machtdiebeats/
Facebook:
https://www.facebook.com/RazOneOfficial/
Twitter:
https://twitter.com/popdatmusic
Albumul poate fi ascultat aici:
Google Play Music:
https://play.google.com/music/preview/Br5gfgwfzdywdbld4wl7kvkrc3a?play=1
Apple Music: https://music.apple.com/us/album/razmatazz/1506801720